Vaan muistammeko Lapsen sen, mi taivaisen tuo kirkkauden?

3.12.2020

Lähestyessämme joulua ja erityisesti jouluna kuulemme ja laulamme hengellisiä joululauluja. Joululaulun soidessa korvissamme, ajattelemmeko sen sanojen sanomaa vai annammeko sen vain mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos?

Joissakin joululauluissa on todella puhuttelevat sanat, joita kannattaa miettiä ja löytää niistä kristillisen joulun sanoma. Esimerkiksi tutussa Mauno Isolan joululaulussa meitä muistutetaan joulun hengellisestä sanomasta:

Me käymme joulun viettohon taas kuusin, kynttilöin. Puun vihreen oksat kiedomme me hopein, kultavöin, vaan muistammeko Lapsen sen, mi taivaisen tuo kirkkauden?

Me käymme joulun viettohon niin maisin miettehin. Nuo rikkaan täyttää aatokset, ja mielen köyhänkin: suun ruoka, juoma, meno muu. Laps' hankeen hukkuu, unhoittuu.

Turhuuden turhuus kaikki on, niin turhaa touhu tää; me kylmin käymme sydämin, Laps' sivuun vain jos jää. Me lahjat jaamme runsahat, Laps' -tyhjät kätes ihanat.

Oi ystävät, jos myöskin me, kuin tietäjämme nuo, veisimme kullan, mirhamin tuon rakkaan lapsen luo, niin meille joulu maallinen ois alku joulun taivaisen.

Me ihmiset ymmärrämme joulun sanoman joskus hyvinkin maallisesti. Silloin Jeesus-lapsi voi jäädä kuin koristeeksi yltäkylläisessä joulussamme. Jeesuksen syntymän ilosanoma aukeaa kuitenkin parhaiten hengellisesti köyhille ja Vapahtajaa syntiensä sovittajaksi tarvitseville. Tuon joululaulun kaksi viimeistä säkeistöä muistuttavat meitä myös maallisesti köyhien ja vähävaraisten auttamisesta joulun aikana. Me voisimme antaa jotain yltäkylläisyydestämme laulussa mainittuihin tyhjiin käsiin. Jeesus puhuu meille lähimmäisten auttamisesta: Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle (Matt. 25:40).

Voimme kiittää ja rukoilla Jeesusta G.O. Schönemanin joululaulun sanoin:

Kiitos sulle, Jeesuksemme, kallis Vapahtajamme, kun sä tulit vieraaksemme, paras joululahjamme.

Tullessasi toit sä valon, lahjat rikkaat runsahat, autuuden ja anteeks’annon, kaikki taivaan tavarat.

Anna, Jeesus, Henkes' valon jälleen loistaa sieluumme. Sytytellä uskon palon, siunaa, Jeesus, joulumme.

Armorikasta ja siunattua Vapahtajamme Kristuksen syntymäjuhlaa kaikille!

Tarmo Toivonen