Taivaan kansalaisena maailmassa

27.4.2024

Lapseni, älkäämme rakastako sanoin ja puheessa, vaan teoin ja totuudessa. Siitä me ymmärrämme, että totuus on meissä, ja me voimme hänen edessään rauhoittaa sydämemme, jos se meitä jostakin syyttää. Jumala on meidän sydäntämme suurempi ja tietää kaiken.

Rakkaat ystävät, jos sydämemme ei meitä syytä, me voimme rohkeasti lähestyä Jumalaa. Ja mitä pyydämmekin, sen me häneltä saamme, koska noudatamme hänen käskyjään ja teemme sitä, mikä on hänen mielensä mukaista. (1. Joh 3:18-22) 

Apostoli Johannes opastaa Jeesuksen seuraajia elämään oikealla tavalla maailmassa. Ensimmäisen kirjeensä 1. luvussa Johannes kehottaa meitä ennen kaikkea pysymään Kristuksessa. Hän sanoo: 

”Jos me valkeudessa vaellamme, niin kuin Hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme ja Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos taas vaellamme pimeydessä, me valehtelemme eikä totuus ole meissä.” Taivaan kansalaisina meidän tulee siis pysyä Kristuksessa, jotta voisimme olla valona maailmassa. 

Kirjeen 2. luvussa Johannes ikään kuin asettaa 3 kysymystä, joilla voimme testata, vaellammeko valkeudessa vai pimeydessä, tunnemmeko todella Kristuksen vai väitämmekö vain tuntevamme, vaikka todellisuudessa elämme valheessa. 

Ensimmäinen kysymys kuuluu: Olemmeko kuuliaisia Jumalan sanalle? Johannes sanoo: ”Joka sanoo Hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niin kuin Hän vaelsi”. Tämä on niin kova testi, että kukaan ihminen ei läpäise sitä omassa varassaan. Jumalan sanan paljastavan peilin edessä tunnemme omat vikamme, erheemme, puutteemme ja laiminlyöntimme. Mutta uskon kautta Kristukseen, joka vaelsi synnittömän elämän, ja täytti puolestamme lain sen viimeistä piirtoa myöten, me haluamme olla kuuliaiset Jumalan sanalle. Niin ihmeellistä kuin se onkin, meidät huonot kilvoittelijat luetaan Jumalan edessä pyhiksi Kristuksen tähden. Saastainen on puhdas, syntinen on pyhä ja väärä on vanhurskas!

Toisen testin kysymys: Täytämmekö Jeesuksen käskyn: rakastakaa toisianne? Johannes toteaa 2:9-10: ”Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, on yhä vielä pimeydessä. Joka rakastaa veljeänsä, pysyy valkeudessa eikä hänessä ole pahennusta.” Ja 3:18: Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä vaan teossa ja totuudessa.” Jälleen liian kova testi täytettäväksi meille surkimuksille, jotka yleensä joka asiassa ajattelemme ensin omaa etuamme. Niin usein ihmissuhteissamme löydämme itsemme lain rikkojan paikalta, kun tarkastelemme asiaa Jumalan Sanan peilin edessä. Mutta mitä sanoo apostoli Johannes seuraavassa jakeessa 2:11? ”Minä kirjoitan teille lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden.” Näin Jumalan sana rauhoittaa levottomat sydämemme. Rakkaus on siinä, että Kristus ensin rakasti meitä. Se rakkaus, mitä me voimme osoittaa lähimmäistämme kohtaan, on vain varjo Kristuksen rakkaudesta

Kolmas testi: Olemmeko pysyneet vahvana opissa? Johannes sanoo, että eksytykset ja antikristukset tulevat eksyttämään kristityitäkin. Oikea oppi tunnistetaan todistuksesta, että Jeesus on Kristus. Kaikki muut opit ovat vääriä. Johannes kehottaa kuulijoitaan pysymään siinä, mitä he ovat alusta asti kuulleet ja nähneet. Meille tämän ajan kristityille tämä testi ja varoitus vääristä opeista on hyvin ajankohtainen. Kaikkein vaarallisin antikristus tänä aikana taitaa olla liberaaliteologian julistama itsekkyyden ja ihmisviisauden palvonta. Armo mielletään vapaudeksi tehdä syntiä. Synnin tunto halutaan häivyttää ihmisen omien mielitekojen tieltä. Jokainen voi tehdä itselleen mieluisensa jumalan, jolloin Kristuksen oppi pelastavana Jumalan sanana jää sivuun. Tämänkin kysymyksen kohdalla joudumme toteamaan, että olemme usein opissakin horjuvia.

Johdantona olevassa katkelmassa apostoli Johannes vakuuttaa, että kelpaamme Jumalalle juuri sellaisina kuin olemme. Tiedämme ja tunnemme oman heikkoutemme, mutta jos oma sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi! Taivaan kansalaisina maailmassa saamme aina ja kaikissa tilanteissa tulla armon ja rakkauden lähteen, Jeesuksen Kristuksen luokse. Taivaan kansalaisina saamme laskea taakkaamme, kuormamme ja kiusauksemme ristin juurelle ja uskoa syntimme ja heikkoutemme anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. 

Rukoilemme: Kaikkivaltias Jumala.

Sinä olet lähettänyt Totuuden Hengen

valoksi pimeyteemme,

niin että pysyisimme

oikeuden ja vanhurskauden tiellä.

Anna omillesi voima hylätä kaikki,

mikä murentaa uskoa sinuun.

Kuule meitä Poikasi Jeesuksen Kristuksen,

meidän Herramme tähden. Aamen

Aulis  Ansaharju