Jeesus, Pahan vallan voittaja

2.3.2024

Jeesuksen aikana oli ihmisillä sairauksia aivan, kuten meidänkin aikanamme. Juutalaiset kaiketi uskoivat, että kaikki sairaudet olivat jonkin tietyn synnin seurausta (Joh. 9:1-3). Syntiturmeluksen seurausta ne toki ovatkin. Meidän aikanamme kipujen syyt ovat selvillä ehkä tuota aikaa paremmin ja lääketiede on kehittynyt siinä määrin, että me voimme saada vaikkapa lääkkeistä apua eri vaivoihimme.   

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö kertomukset Pyhässä Raamatussa olisi totta myös riivaajien valtaansa ottamista ihmisistä. Ja näin voi toki käydä vielä meidänkin aikanamme niille sieluille, joiden sydämessä ei ole Jeesus asumassa. On siis olemassa näkymätön todellisuus, on kaksi joukkoa, jotka sotivat toisiaan vastaan. On taivaallinen sotajoukko, Jumalan pyhät enkelit, jotka ovat saaneet Herralta käskyn varjella meidänkin kulkuamme joka hetki (Ps. 91). Mutta on olemassa myös maailman joukko ja langenneet enkelit. Tämän maailman pääruhtinas on sielunvihollinen Perkele, joka käy ympäri kuin ärjyvä leijona, etsien, kenet saisi niellä. (Ef. 2:2, 1. Piet. 5:8).

Paavali sanoo efesolaiskirjeissä, ettei meillä ole taistelu lihaa ja verta vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa (Ef. 6:12). 

Ei ole olemassa mitään puolueetonta joukkoa, johon voisi kuulua ja sivusta seurata tätä taistelua, vaan jokainen on taistelukentällä. Ihminen on siis sodassa, joko Jumalaa tai syntiä vastaan. Ja koska me olemme taistelukentällä, on meitä kehotettu pukeutumaan Jumalan sota-asuun joka päivä (Ef. 6:11-18).

Jeesus varoittaa vakavasti: "Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa." (Luuk. 11:23)

Siksi on elämän ja kuoleman kysymys, haluammeko me sotia Jumalaa ja Hänen Sanaansa vastaan vai sen puolesta. Jumala on ilmoittanut tahtonsa meille Pyhässä Raamatussa. Ehkä meidän aikanamme on erityisesti vallalla sellainen henki, joka tahtoisi saada meidät poimimaan Raamatusta itsellemme sopivia kohtia ja hylkäämään sen mikä sotii meidän lihaamme vastaan. Valheapostolit olivat liikkeellä myös alkuseurakunnan aikana ja Paavalikin varoitti petollisista työntekijöistä kirjoittaessaan Korintin kristityille.

"Mutta mitä minä teen, sen olen vastakin tekevä, riistääkseni aiheen niiltä, jotka aihetta etsivät, että heidät siinä, missä kerskaavat, havaittaisiin samankaltaisiksi kuin mekin. Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen." (2. Kor. 12-15)

Näin sielunvihollinen yrittää saada uskovia saaliikseen meidänkin aikanamme. Jumala meitä tältä eksytykseltä varjelkoon!

Jussi Luoma