Pyhä perhe

31.12.2023

Jeesuksen isä ja äiti olivat ihmeissään siitä, mitä hänestä sanottiin. Ja Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, hänen äidilleen: ”Katso, tämä on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle Israelissa ja merkiksi, jota vastaan sanotaan - ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä että monen sydämen ajatukset tulisivat ilmi.“ (Luuk. 2:33-35) 

Vanha Simeon sai nähdä lunastajansa, pienenä vauvana, niin kuin Pyhä Henki oli ennen ilmoittanut. Muut ihmiset eivät nähneet tässä mitään ihmettä, saatikka sitten ihmiskunnan syntien sovittajaa. Näin Jumala usein toimii, suuri maailman joukko elää niin järki- ja omavoimakeskeisesti, ettei näe mitään Jumalan työtä. Simeon sanoo; "lankeemukseksi, monelle Israelissa". 

Myös meitä uskovia kiusaa usein ajatus tulla itsessään paremmaksi - Jumalalle kelpaavaksi. Vaikka vielä ymmärrämme, että Jeesuksen työ on ainoa turvamme, silti usein kiusauksen tullen löydämme itsemme voimattomana, syntisenä, silloin ei ole helppoa pysyä sanassa ja uskoa Jeesusta omaksi "nousemukseksi". Marialle sanottiin; "ja myös sinun sielusi lävitse on miekka käyvä". Varmasti Marialle oli elämän kovin kokemus, katsella poikansa Jeesuksen kuolemaa, josta enkeli oli hänelle ilmoittanut: 

"Hän on oleva suuri, ja hänet pitää kutsuttaman Korkeimman Pojaksi, ja Herra Jumala antaa hänelle Daavidin, hänen isänsä, valtaistuimen ja hän on oleva Jaakobin huoneen kuningas iankaikkisesti, ja hänen valtakunnallansa ei pidä loppua oleman." (Luuk. 1:32-33)

Nyt kuitenkin näytti. että kaikki loppuu, lupausten lapsi surmataan. Marian sydän varmasti järkkyi. 

Jumalan sanan alla olemme saaneet uskoa ja kokea, että olen niin koko syntinen, ajatusmaailmaani myöten, etten pysty parantamaan itseäni. Se mihin olin luottanut, omaan voimaan, omaan parannukseen, paremmaksi tulemiseen - loppui. Apu ei löydy minusta itsestäni, vaan Jumalan sanasta. Jeesuksen täytyi kuolla minun syntieni tähden, kun tämä "miekka" on saanut särkeä sydämemme - on armo Jeesuksen yhteydessä ainut vaihtoehto. Ja saamme kiittäen sanoa; minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi. Tänäänkin Pyhä Henki lahjoittaa anteeksiantamuksen sanan kautta kaikille itsessään voimattomille, pelastuksen Jeesuksen nimessä, vaikka sana usein näyttää heikolta ja voimattomalta. Silti sanassa on koko pelastuksemme. 

 

Atso Santanen