Tehkää tie kuninkaalle

17.12.2023

Kirkkovuoden kolmannen adventin aiheena "Tehkää tie kuninkaalle". Heille, joilla on pieniä lapsia, joulunodotusta on jo varmasti käsin kosketeltavaa. Lapset malttamattomina laativat lahjatoivelistoja ja odottavat innolla yhteistä aikaa, jouluperinteitä ja juhla-aikaa perheen ja suvun kesken. Joskus toivoisi itsekin saavansa saman innon kuin lapsilla. Voisi malttamattomana puhua Jumalalle, esittää rukouksia, ja odottaa kärsimättömänä joulua. Uskovan rukous voi tehdä paljon, kuten pyhä Raamattu todistaa.

Johannes Kastaja on kirkkovuodessa sunnuntain aiheen keskiössä. Hän sanoi: "Minä olen huutavan ääni erämaassa: 'Tehkää tie tasaiseksi Herralle', niin kuin profeetta Esaias on sanonut." (Joh.1:23)

Eikö se käy niin, että tunnemme oman syntisyytemme ja mahdottomuutemme? Silloin Jeesus Kristus voi astua sydämeemme. Jos tie on täynnä omavoimaisuuden esteitä ja tunnottomuutta, se ei ole valmis. Jumalan laki tasoittaa tien. Johannes tuli valmistamaan ihmisten sydämiä vastaanottamaan Kristuksen.

Johannes vangittiin ja häneltä katkaistiin kaula, Luther löytää siitä meille sanoman. Luther kirjoittaa, että Johannekselta oli katkaistava kaula, koska lailta on kaula katkaistava silloin kun Kristus on sydämessä, laki ei enää hallitse uutta ihmistä. Uudelle ihmiselle laki ei anna voimaa eikä valtaa; sen tehtävä on pitää vanha ihminen kurissa. Miten tämä tapahtuu? Kun laki syyttää meitä todellisista synneistä, sanomme, että Kristus on tuon maksanut en voi sille, että matkani on kompurointia, tiedän että olen syntinen mutta olen armoitettu Kristuksen sovitustyön tähden. En tahdo tehdä syntiä, mutta täällä ajassa niin usein siihen joudun. Kiitos Herrani, että maksoit velkani. 

Ajatteletko, että tiesi on liian kivinen ja kolkko Jeesukselle? Voin sanoa, että silloin, kun tunnustamme ja tiedostamme voimattomuutemme ja taistelemme kiusauksia vastaan, tie on tasainen.

Tie on tasainen joulun lapselle, meidän Herrallemme, jonka syntymäjuhlaa saamme pian viettää. Jeesus Kristus on tie, totuus ja elämä – siinä kaikki mitä tarvitsemme.

Rakas matkaystävä, usko nyt, että kaikki syntisi on anteeksi annettu Jeesuksen korkeassa nimessä ja sovintoveressä. Ole hyvässä turvassa ja lohdutettuna. Aamen.

Kiitetään Herraa, että Hän siunaa Suomen kansaa. Rakas Jumalamme, anna herätyksen tuulten alkaa täällä Suomessa. Vaikka kansamme hyväksyy erilaisia synnin menoja, varjele meitä vielä. Anna rauhan aika ihmiskunnalle. Mutta kaikessa tyydymme Sinun tahtoosi. Anna meille Sanasi voimaa todistaa ihanasta Joulunlapsesta lähimmäisillemme ja kaikille, jotka haluavat Sinua kuulla. Anna meille joulurauhaa ja sitä ihanaa Joulunlapsen odotusta. Ole yksinäisten luona ja anna heille lohdutuksesi ja siunauksesi ja rauhaasi. Tule meidän kaikkien lähelle tänä jouluna. Jeesuksen nimessä, Aamen.

 

Reino Syrjä