Rakkauden laki

15.7.2023

”Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.”

Tämä on Jeesuksen vastaus opetuslasten kysymykseen: “Kuka sitten voi pelastua”? Kysymys esitetään tulevan pyhäpäivän evankeliumin tekstissä (Mark 10:17-27), kun opetuslapset hämmästelivät Jeesuksen vertausta siitä, kuinka kamelin on helpompi mennä neulansilmästä kuin rikkaan päästä Jumalan valtakuntaan.

Tekstin mukaan eräs mies kysyi Jeesukselta kysymyksen: “Mitä minun pitää tehdä, jotta perisin iankaikkisen elämän?” Mies saa ohjeeksi noudattaa Jumalan antamia käskyjä, joita mies totesikin noudattaneensa nuoresta pitäen. Tämän jälkeen Jeesus sanoi sanat, jotka saivat miehen surulliseksi ja hän lähti pois. Sanat kuuluivat: ”Yksi sinulta puuttuu. Mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa. Tule sitten ja seuraa minua.” 

Mikä on rakkauden laki? Miten voimme täyttää sen vaatimukset? Ensinnäkin, rakkauden laki kutsuu meitä asettamaan Jumalan ensisijalle elämässämme. Jeesus haluaa olla sydämemme herra ja kuningas. Hän pyytää meitä luopumaan kaikista esteistä, jotka estävät meitä elämään täysin hänelle. Hän pyytää meitä rakastamaan Jumalaa yli kaiken, sydämestämme, sielustamme, ymmärryksestämme ja voimastamme. 

Toiseksi, rakkauden laki kutsuu meitä rakastamaan lähimmäisiämme. Jeesus opetti, että rakkaus lähimmäiseen on yhtä tärkeää kuin rakkaus Jumalaan. Rakkaus ei ole vain tunteiden ilmaisua, vaan se on aktiivista palvelemista ja välittämistä. Se on kykyä asettua toisen ihmisen asemaan ja toimia lähimmäistemme parhaaksi. Jumala on ilmaissut tahtonsa käskyissä.

Paavali avaa käskyjen olemusta ja sitä, kuinka käskyissä on viime kädessä kysymys rakkaudesta: Room. 13:8-10 

“Älkää olko kenellekään mitään velkaa, paitsi että rakastatte toisianne. Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain vaatimukset. Käskyt »Älä tee aviorikosta», »Älä tapa», »Älä varasta», »Älä himoitse», samoin kaikki muutkin, voidaan koota tähän sanaan: »Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.» Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Näin rakkaus toteuttaa koko lain.”

Kun me luemme näitä käskysanoja ja jos saatamme vielä rinnalla tutkia Vapahtajan omaa opetusta siitä, kuinka lakia tulisi tulkita: esim. sen, että jo vihastuessamme olemme tulleet viidennen käskyn rikkojaksi, ymmärrämme sen, että emme voi lakia täyttää. 

Kun tarkastelemme elämäämme, tiedämme, ettemme pysty täyttämään rakkauden lain vaatimuksia omassa voimassamme. Jumala ei ole jättänyt meitä yksin. Hän on antanut meille Jeesuksen Kristuksen, joka eli täydellisen elämän ja antoi itsensä meidän puolestamme sovitusuhriksi. Jeesuksen sovitustyö ristillä avaa meille tien Jumalan rakkauden kokemiseen ja pyhyyden tielle. Hän antaa meille voiman rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiämme.

Jeesuksen vastaus opetuslapsille on lohdullinen. Jumalan käskyjen noudattaminen ei sittenkään ole se, mikä riittää iankaikkisen elämän saamiseen. Jeesuksen vastaus: “Tule sitten ja seuraa minua” tarkoittaa sitä, että Jeesuksessa Kristuksessa on laki täytetty ja hänen rakkaudesta meitä syntisiä ihmisiä kohtaan vuotanut veri on meidän ainoa tiemme iankaikkiseen elämään. 

Sana opettaa, että Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen. 

Saakoon Jumala sanansa kautta vaikuttaa meille tahdon noudattamaan hänen lakiaan, onhan käskyissä ilmaistu Jumalan tahto. Jumalan sana opettaa ja rohkaisee meitä oikein vaeltamaan. Esimerkiksi Miikan kirjassa: Miika 6:8 “Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen.”  tai 1. Joh. 5:2-3 “Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.”

On tärkeää, ettemme eksy ajattelemaan niin, että tekoja tekemällä ansaitsisimme iankaikkisen elämän ja taivaspaikan. Jo apostolisella ajalla Paavali on kirkastanut lain ja evankeliumin merkitystä ja sitä, että niillä molemmilla on oma tarkoituksensa: Laki opettaa meille, kuinka meidän tulisi elää, mutta se näyttää meille myös sen mahdottomuuden, kuinka syntiin langennut ihminen ei voi elää rakkauden lain edellyttämällä tavalla vaan on joutunut sen rikkomaan useissa kohdin tahallaan tai tahattomasti. 

Lain rikkojina meille kuuluisi iankaikkinen kadotustuomio. Jumalan hyvä Pyhä henki saa ihmisen ymmärtämään oman tilansa lain rikkojana. Silloin voi tapahtua se ihme, että kameli pääsee neulansilmän läpi. Ei ole enää kysymys mitä “minun” on tehtävä, että iankaikkisen elämän saisin. Ei omat työt riitä eikä omat voimat riitä niitä tekemään, ei auta kunnia eikä rikkaus. Tällöin heränneen ihmisen kysymys kuuluu: Saanko minäkin uskoa syntini anteeksi? Lain tuomion alta voi pelastaa vain evankeliumi. Se on Jumalan rakkaudessa meitä ihmisiä kohtaan valmistama armotyö, jossa ei ole vaatimusta, vaan se on pelkkää lahjaa. 

Uskon kautta Jumala tahtoo antaa oikean katumuksen ja kääntymyksen ja näin ihminen saattaa ottaa tarjotun lahjan uskolla vastaan. 

Näin evankeliumissa Vapahtajan sanat: “Jumalalle kaikki on mahdollista” tarkoittaa meidän kohdallamme tänään: Myös minä saan Jumalan suuresta armosta uskoa kaikki syntini anteeksi ja olla vapaalla mielellä! 

Antti Rytkönen