Tuhlaajapojan kertomus

24.6.2023

Tuhlaajapojan vertaus kertoo Isän Jumalan valtavasta rakkaudesta meitä kohtaan.

Vertauksessa nuorempi poika pyysi oman osuutensa perinnöstä ja isä jakoi molemmille osuutensa tavaroista. Mitä nämä tavarat ovat? Eräässä jouluvirressä se kerrotaan: "...autuuden ja anteeksannon, kaikki Taivaan tavarat."

Sitten nuorempi veli halusi lähteä tavaroineen pois Isän kotoa kaukaiseen maahan. Tuleeko sinullekin joskus halu lähteä pois Kristuksen yhteydestä? Missä meillä voi olla tuo kaukainen maa? Se voi olla hyvinkin lähellä, meidän sisällämme, jos me emme jaksa seurata Kristusta. Kristuksen seuraaminen voi tuntua raskaalta silloin, jos ei ole ymmärtänyt evankeliumin ilosanomaa oikein. 

Kun tuhlaajapoika oli elänyt Jumalan tahdon vastaisesti, hän hävitti kaikki tavaransa. Hän ei jaksanut enää uskoa anteeksiantoa omalle kohdalle. Oli jäänyt vain muistot isän kodista eli elävästä uskosta. Sitten maakuntaan tuli nälänhätä. Hänelle tuli hengellinen nälkä eli vanhurskauden nälkä ja jano. Hän meni sikoja paimentamaan ja yritti omalla työllänsä parantaa sydäntänsä. Hän yritti syödä nälkäänsä sikojen ruokaa. Mutta kukaan ei hänelle sitäkään antanut. Omavanhurskauden henki on niin armoton, ettei se anna rauhaa katuvan sielulle. Se siirtää paalua aina eteenpäin ja sanoo, että vielä paremmaksi on tultava.

Sitten tuhlaajapoika meni itseensä. Hän muisteli Isän kotia, jossa oli hyvä olla jopa palkkalaisillakin. Pyhä Henki tuli häneen, ei hän olisi muuten voinut itse sitä ymmärtää. Pyhä Henki sai hänet lähtemään takaisin Isän luokse. Pyhä Henki sai hänet tuntemaan, että hän oli tehnyt syntiä taivasta ja Isää vastaan. Vielä kuitenkin omavanhurskaus vaikutti pojassa, kun hän ajatteli, ettei häntä enää voisi isän pojaksi sanoa, vaan hän voisi tulla palkolliseksi.

Isä näki jo kaukaa pojan tulevan. Hän oli jo odottanut ja juoksi vastaan, armahti ja lankesi pojan kaulaan. Isä sanoi palvelijoilleen: "Tämä minun poikani oli kuollut ja virkosi eloon, hän oli kadonnut ja on jälleen löytynyt." (Luuk. 15:24) 

Jumalan rakkaus meitä kohtaan on ylitsevuotavaa. Isä käski pukea pojalle parhaat vaatteet pian. Mitä nämä vaatteet kuvaavat? Kristuksen vanhurskauden vaatteet puetaan jokaisen armahdetun päälle. Se on Kristuksen vanhurskaus, jonka jokainen uskova saa omistaa itselleen. 

Niin tänäänkin Isä odottaa jokaista tuhlaajapoikaa ja -tyttöä takaisin kotiin. Me voimmekin kutsua abba rakasta isäämme "tuhlaajaisäksi", niin paljon Hän "tuhlaa" rakkautta meihin. Armon virta ei pysähdy, armo riittää kaikille armoa kaipaaville.

Rakas Taivaallinen Isämme,

sinun rakkautesi on suurempi

kuin koskaan voimme käsittää.

Kiitos, että sinä aina jaksat odottaa lapsiasi kotiin.

Eksymme niin helposti tieltäsi

ja lähdemme seuraamaan vääriä polkuja.

Kiitos, että monin tavoin

kutsut meitä takaisin luoksesi.

Älä anna minkään asian

tulla yhteyden esteeksi välillemme.

Auta meitä ymmärtämään,

että sinun kutsusi on tarkoitettu kaikille ihmisille.

Kuule rukouksemme Jeesuksen, pelastajamme tähden

 

Timo Laine