Kristus on ylösnoussut

9.4.2023 klo 06:00

Kaikki neljä evankeliumin kirjoittajaa kuvailevat vähän eri tavalla Kristuksen ylösnousemista ja tyhjää hautaa. Kaikilla evankeliumin kirjoittajilla kuitenkin viesti on sama; Kristus on ylösnoussut.

Saamme tällä viikolla pysähtyä katselemaan Jeesuksen uhrikuolemaa, kuinka hän antoi henkensä meidän syntisten edestä. Saamme käydä yhdessä Jeesuksen kanssa Getsemanen ja Golgatan ristin kautta pääsiäispäivän ihanaan ylösnousemus-aamuun.

Synnin, kuoleman ja helvetin valta on murrettu. Sinut ja minut on kalliisti lunastettu Herramme Jeesuksen sovintoverellä.

Kaikki evankeliumit kertovat, että juuri naiset tulivat ensimmäisenä haudalle, ja näkivät että hauta on tyhjä. Haudalle tulleiden naisten suru ja pelko vaihtuivat iloon, kun he näkivät, että kivi oli vieritetty haudan suulta. Ja enkeli sanoi älkää peljätkö. He kuulivat ensimmäisinä enkelien viestin Kristuksen ylösnousemisesta. Naiset haudalla saivat viedä enkelin kehotuksesta viestin opetuslapsille Kristuksen ylösnousemisesta.

Kuinka tärkeää meille kaikille on tänä levottomana aikana kuulla enkelin ja itsensä ylösnousseen Kristuksen suusta; ”ÄLÄ PELKÄÄ”.

Minulle  rakas  evankeliumin teksti on  Johanneksen evankeliumin 20 luku, joka on sanoma ylösnousseelta Jeesukselta.

Sanoma on rauhan sanomaa. Jeesus sanoo omille opetuslapsilleen ”Rauha Teille”

Tämä rauhan sanoma on evankeliumia syntien anteeksi saamisesta. Ilosanoma, joka antaa rauhan armoitetulle Jumalan lapselle. Tämä rauha kestää tässä elämässä ja viimein sillä hetkellä, kun meidän tulee siirtyä ajasta ikuisuuteen.

Apostolit viettivät pääsiäistä lukittujen ovien takana. Heille ovet olivat lukitut juutalaisten pelosta, mutta se ei estänyt Jeesusta. Hän poisti kaikki epäilykset ja pelot. Ylösnoussut Vapahtaja seisoi siellä heidän keskellään ja tervehti heitä tällä rauhan tervehdyksellä.

Ja kun hän näytti heille kätensä ja kylkensä niin opetuslapset ilahtuivat. Heille hän sanoi jälleen; ”Rauha Teille”!

Jeesuksen tahto ja tarkoitus on, ettei Jumalan lasten keskuudesta koskaan sammuisi tämä rauhan sanoma. Tämä sanoma saisi kaikua kirkkaana heidän keskuudessaan. Tänäänkin meidän tulee muistaa, että tämä rauhan sanoma tulee ylösnousseelta Jeesukselta.

Kristus on ylösnoussut! Kuolema ei pidätellyt häntä. Kivi haudan suulla ei estänyt häntä. Häntä eivät estäneet suljetut ovet, eivätkä opetuslasten vähäuskoiset sydämet.

Kristus nousi kuolleista voittajana surun keskeltä. Hän antaa ilon kyynelten sijaan, hän tuo valon ja lohdutuksen synnin pimeyteen. 

Tänäänkin kuuluu enkelin ääni ”Älä pelkää, Kristus elää.”

Timo Rantala