Valvomisen sunnuntaina 2022

12.11.2022

Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä. (Matt.25:13)

Otsikossa kuullaan Vapahtajan opetuslapsilleen antama neuvo valvoa. Onko sinulle joskus käynyt niin, että olet lähtenyt kauan odotetulle matkalle, itsellesi tärkeään ja mieleiseen paikkaan. Olet valmistautunut pitkään automatkaan huolella. Olet ollut intoa täynnä ja varannut matkalle mukaan evästä ja tehnyt matkan taittamiseen liittyviä suunnitelmia ja lupauksia. Aluksi matkanteko on ollut helppoa ja olet odottanut perillepääsyä innoissasi. Mutta kun matka on jatkunut pitkään, ehkä eväät syöty ja väsymys alkanut painaa silmäluomia, tuolloin onkin suuri vaara, ettei enää jaksakaan valvoa, vaan nukahtaa rattiin ja ajautuu pois tieltä, ehkä kohtalokkain seurauksin. 

Samankaltaisesta valvomisesta on kyse tiellä Taivaaseen. Kun ihmisen sydämessä Jeesus Kristus Nasaretilainen saa muuttua Vapahtajaksi, eli omien syntien sovittajaksi, alkaa matka Vapahtajan jalanjäljissä kohti Taivaan kotia. Aluksi sydän on pakahtua ilosta ja matka taittuu hyräillen ja hypähdellen, malttamattomana uutta kohti. Kuitenkin matkan kestäessä päiviä, viikkoja ja vuosia, karisee uutuuden viehätys pois ja tilalle tulee monta kiinnostavaa värivaloin ja houkuttelevin mainoksin koristeltua pysähdyspaikkaa tien ulkopuolella, joissa ei kuitenkaan tarjoilla Sanan leipää, vaan piilee houkutus poiketa yhä kauemmas oikealta tieltä. Ja silloin lopulta väsymys voi olla niin kova, että on vaarana nukahtaa rattiin ja matka jääkin kesken. 

Tällä tiellä on myös ylä- ja alamäkiä niin, että matkanteko välillä on vaivalloisempaa, välillä kevyempää. Yksi suurimpia harha-ajatuksia on, että kristityn ihmisen elämä olisi pelkkää ruusuilla tanssimista ja vain hyviä tekoja. Todellisuus on kuitenkin jotain aivan muuta ja jatkuvaa taistelua sisimmässä hyvän ja pahan välillä. Myös uskova ihminen on päivittäin kiusattuna sielunvihollisen taholta ja joudumme alati huomaamaan tehneemme vastoin Jumalan tahtoa. Älä silloin kuitenkaan antaudu pettymyksen ja häpeän valtaan, vaan kohota katseesi keskelle tietä, anoen Isän puoleen! Hän on antanut ainoan poikansa, Jeesuksen Kristuksen, sovittamaan kaikki syntimme Golgatan keskimmäisellä ristillä! Tämän anteeksiannon saat uskoa osaksesi vuoden jokaisena päivänä. Ja tämä sovintoveren puhdistava voima on parasta lääkettä matkaväsymykseen. 

Jeesus sanoo olevansa tie. Häntä seuraamalla matkamme saa jatkua. Valvominen tarkoittaa Jumalan Sanan ääreen hakeutumista, Raamatun elämistä todeksi joka päivä, niin kotona, opinnoissa, kuin työssäkin ja Jumalan tahdon etsimistä päivittäiseen elämään. Alati tapahtuva itsensä ja sydämensä tutkiminen Jumalan Sanan valossa ja kuorman pois jättäminen ristin juureen on juuri sitä valvomista, johon Vapahtaja kehoittaa. Tällä evästyksellä, olemme joka päivä jatkamassa matkaa valvoen ja valmiina kerran tavoittamaan matkan määränpään, Taivaan kodin. Emme kukaan tiedä omaa jäljellä olevan matkamme pituutta, siksi Vapahtaja kehoittaa: “Valvokaa!” 

Herra saakoon siunata juuri sinunkin matkasi ystävä. Jäädään Kaikkivaltiaan Jumalan hellään huomaan! 

Timo Aaltonen