Kirkastussunnuntaina

29.7.2022

"Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.

Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.”

Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!” Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: ”Nouskaa, älkää pelätkö.” Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin. (Matt. 17:1-8)

Rakas Vapahtaja! 

Sinä veit Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen korkealle vuorellesi, jossa tykösi tulivat Mooses, joka lain sauvalla pakottaa syntisen sinun luoksesi ja Elias, joka muiden profeettojen kanssa ennusti sinun tuloasi. Ota meidätkin, sinun opetuslapsesi, joskus mukaasi, jotta saamme nauttia sinun taivaallisesta kirkkaudestasi, jotta jaksaisimme joka päivä ottaa ristimme ja seurata sinua... 

Anna meidän kuitenkin muistaa, että emme unohtaisi sinun olevan kirkastettu Herra, ettemme rupeaisi rakentamaan majaa Moosekselle tai Elialle, jotka olivat ihmisiä, niin kuin mekin. Jos meissä herää rakentamishalu, anna Jumalan sanan jyrähtää sellaisella voimalla, että syntisinä joudumme lankeamaan maahan kasvoillemme.

Mutta, rakas Vapahtaja, muista, että me olemme maan tomua. Tule luoksemme, kosketa meitä Hengelläsi ja sano: “Nouskaa, älkää peljätkö.”

Anna armossasi meidän kohottaa katseemme niin, että näemme vain sinut edessämme kaidalla tiellä. 

Aamen!

Veikko Vuohijoki