Sydämen puhetta Jumalan kanssa

21.5.2022

Tuleva sunnuntai on rukoussunnuntai. Se muistuttaa meitä rukouksen voimasta ja siihen liittyvistä lupauksista.

Oikea rukous katsoo yksin Jumalan Sanaan ja käskyyn ja luottaen Sanan lupauksiin eikä anna oman syntisyyden ja kelvottomuuden estää itseään. Rukouksessa saamme kertoa Taivalliselle Isällemme kaikki huolemme, toiveemme ja kiitollisuutemme. Hän on luvannut kuulla lastensa rukoukset. Hänen puoleensa saamme kääntyä aina kun tunnemme siihen tarvetta. Pyhä Henki auttaa meitä heikkoja. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla (Room. 8:26). 

Jumalan Sana opettaa meitä rukoilemaan Jeesuksen nimeen itsemme ja lähimmäistemme puolesta. Jeesus on luvannut olla meidän esirukoilijamme Isän luona. Joskus ehkä tunnemme, että emme osaa tai jaksa rukoilla monien huolien alla. Apostoli Paavali on kirjoittanut filippiläisille: Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi (Fil. 4:6). Nämä sanat rohkaisevat meitä rukoilemaan, mutta aina emme löydä sanoja. Silloin avuksemme tulee meille kaikille tuttu Isä meidän-rukous. Martti Luther on sanonut: ”Koska tämä rukous on peräisin meidän Herraltamme, se on epäilemättä korkein, jaloin ja paras rukous, ja jos Jeesus olisi tiennyt paremman, Hän olisi sen myös meille opettanut. Tätä ei pidä ymmärtää niin, että kaikki muut rukoukset, joissa ei esiinny näitä sanoja, olisivat vääriä, sillä ennen Kristuksen syntymää monet pyhät ovat rukoilleet eivätkä he ole kuulleet näitä sanoja.” 

Jumalan Sana kehottaa meitä kaikkia rukoukseen. Hengellisiä asioita tulee rukoilla ilman ehtoja ja ajallisia sillä ehdolla että ne ovat Jumalan tahdon mukaisia ja meille hyödyllisiä. Meillä on paljon rukousaiheita. Saamme rukoilla kaikella luottamuksella, turvallisesti ja epäilemättä itsemme, läheistemme ja kaikkien ihmisten puolesta. Varsinkin tänä aikana on tarpeellista rukoilla myös evankeliumin leviämisen sekä maailmanrauhan ja kärsivien puolesta. Kääntykäämme uskossa Kansojen Kaitsijan puoleen, että Hän varjelisi ja johdattaisi ihmiskuntaa tahtonsa mukaisesti. 

​Suo minun oikein rukoilla tahtosi mukaisesti
ja anna sitä anoa, mi kestää iäisesti,
ja suo se uskon uskallus, taivaassa että rukous 
Jeesuksen tähden kuullaan.

Virsi 313:3

Esko Rytkönen