Rukous ja usko

11.3.2022

Paavalin puhuessa uskonvanhurskaudesta, hän nostaa esimerkiksi Abrahamin. Abrahamin usko on meille esikuvallista luottamista siihen, mitä Jumala on luvannut. ”Abraham uskoi Jumalaan ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi”. Ei siis teot. (Gal. 3)

Jumala on antanut meille pitkän rauhan ajan, josta me saamme olla kiitollisia. Kunpa me aina osaisimme kiittää siitä kaikesta hyvästä mitä meillä on. Me olemme kuulleet ajoista, jolloin meidän maassamme ei ollut rauhaa. Silloin moni joutui antamaan henkensä isänmaata puolustaessaan. Ahdingon aikana moni suomalainen turvautui Jumalaan ja myös maamme edesmenneet johtajat kehottivat kansaa rukoilemaan ja turvautumaan Herraan.  Miten on meidän aikanamme? Tämä on tärkeä rukousaihe tänä aikana, että Jumala antaisi kansallemme ja esivallalle rohkeuden kääntyä rukouksissa Hänen puoleensa ja pyytämään Häneltä viisautta.

Matteuksen evankeliumissa Jeesus kertoo opetuslapsilleen vertauksen kymmenestä morsiusneidosta. (Matt. 25)

Me ymmärrämme tästä vertauksesta sen, että me tarvitsemme öljyä, kun me lähdemme ylkää vastaan. Me tarvitsemme sitä riittävän määrän, jotta meidän lamppumme ei sammuisi. Tärkeä kysymys on se, että miten ja mistä saa hankittua öljyä? Viisaat morsiusneidot kehottavat menemään niiden luokse, jotka myyvät. Vertauksessa kävi niin, että tyhmien morsiusneitojen lähtiessä ostamaan lisää öljyä, oli jo liian myöhäistä. He eivät olleet varanneet öljyä mukaansa, kun he lähtivät ylkää vastaan. Tämän maailman öljymarkkinoilla on hinnat nousussa. Me tiedämme kuitenkin sen, että siellä missä myydään uskon öljyä, siellä ei tarvita rahaa, eikä mitään muutakaan, vaan vastineeksi kelpaa ainoastaan syntinen sydämemme.  Me usein joudumme huokailemaan ja miettimään, että onko meidän uskonlampussamme öljyä? Ei jäädä tähän, vaan rientäkäämme oikeille öljymarkkinoille, sinne meillä on vapaa pääsy. Saat tälläkin hetkellä uskoa kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen tähden. Jos kuitenkin tunnemme rauhattomuutta ja voimattomuutta, niin muistakaamme se, että meillä on veljet ja sisaret, jotka voivat meitä rohkaista.

Jos tunnet epäilystä tai jos tunnet, että jokin estää sinua uskomasta vapaasti tällä hetkellä, niin puhu siitä uskon veljelle tai sisarelle. Voit myös kertoa siitä mikä sinua estää uskomasta. Sinä joka tunnet katumusta synneistäsi, sinä saat kuulla lohdulliset sanat, jotka saat omistaa itsellesi; Usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Nyt jos koskaan on oikea hetki rukoilla, että Jumala antaisi meille voiman herätellä nukkuvia ja saarnata parannusta ja syntien anteeksiantamusta kaikille katuville sieluille. Missä synti on tullut suureksi, siinä on armo tullut ylenpalttiseksi. (Room. 5) Mikään ei ole tärkeämpää tässä maailmassa, kuin se, että meillä on kaikki synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Vaikka maailmassa pauhaisi minkälaiset myrskyt tahansa, niin ei mikään voi erottaa meitä Kristuksen rakkaudesta ja hänen tuntemisestaan. Me saamme tänäänkin rukoilla, että Jumala pitää meistä huolen, tuli vastaan mitä tahansa. Rukoillaan, että me saisimme kulkea sitä kaitaa elämän tietä aina perille asti. Tätä tietä ei meidän tarvitse tehdä itse kaidaksi, eikä meidän tarvitse tehdä sitä kaidaksi myöskään muille, vaan se tie on kaita yksin sen tähden, että sillä tiellä on vain yhdet jäljet, joita meidän tulee seurata.

Virsi 579

1. Oi Herra, korkein valtiaamme,
kansaamme kaitse, armahda.
Hengelläs siunaa päämies maamme
ja esivaltaa johdata.
Suo vallankäyttöön viisautta
ja vastuun mieltä, rakkautta.

2. Oi Herra, siunaa Suomen kansa,
tee siitä palvelijasi,
se että täällä toimissansa
sinua aina kuulisi.
Suo mieli uskollinen meille,
varjelus Suomen heimon teille.

3. Oi Herra, siunaa synnyinmaamme
runsailla taivaan lahjoilla,
niin että ahkeroiden saamme
rakentaa maata rauhassa.
Myös lapsenlapset saavat kiittää,
kun halki aikain armo riittää.

Jussi Luoma