Toisena adventtisunnuntaina

5.12.2021

Toisen adventtisunnuntain aiheena on: Sinun kuninkaasi tulee kunniassa.

 Kristuksen toisesta tulemisesta maan päälle muistetaan näin uudestaan, kaksi viikkoa tuomiosunnuntain jälkeen. Voi, kuinka tärkeää on, että kaikki pysähtyisimme virsien ja sunnuntain evankeliumitekstin voimakkaan sanoman edessä.

”Kun luova tahto kaikkeuden Herran

turmellun maailmamme kohtaa kerran, 

 on päivä tuomion. Nyt polvillenne!

Jumala, Luoja, saakoon kiitoksemme.” (VK 160:1)

Jeesus sanoo: ”On oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat.  Ja ihmiset menehtyvät peljätessään ja odottaessaan sitä, mikä maanpiiriä kohtaa; sillä taivaitten voimat järkkyvät.  Ja silloin he näkevät Ihmisen Pojan tulevan pilvessä suurella voimalla ja kirkkaudella. Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä."  (Luuk. 21:25-28)

Tätä kirjoitettaessa on suomalaisen yhteiskuntamme koronalevinneisyys kohonnut uusiin ennätyslukuihin. Uusi koronavariantti leviää Afrikasta maailmalle. Ihmisiä kuolee päivittäin maapallolla valtavia joukkoja. Eritrean sotajoukot lähestyvät Addis Abeban miljoonakaupunkia. Venäjän joukkoja on keskitettynä Ukrainan rajan tuntumaan. Aseita käytetään, sapeleita kalistellaan. Afganistan kansa elää pelon vallassa, mitä Talibanhallinnon aikana tapahtuu. Raamatun tekstimme sanat toteutuvat silmiemme edessä. Jumala puhuttelee meitä. Kuulemmeko Kaikkivaltiaan äänen, herätyshuudon, tässä kaikessa? Kutsuhuudon ottamaan vastaan evankeliumin Kristuksesta ja pakenemaan uskossa Hänen turviinsa. 

Uskoville, Vapahtajan seuraajille tekstimme antaa lohdutusta ja turvaa. ”Kun nämä alkavat tapahtua, rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne, sillä teidän vapautuksenne on lähellä.” Tänäänkin Kristuksen tulemisen päivä on päivää lähempänä kuin eilen. 

Jeesus jatkaa valvomiskehotuksella päivän tekstin lopussa:

 ”Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta niin kuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat. Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä." (Luuk. 21:34-36)

”Maailman ääriin kaikuu huuto Herran,

se elävät ja kuolleet kohtaa kerran.

Nyt armon aika on. Nyt polvillenne!

Ja Vapahtaja saakoon kiitoksemme”. (VK 160:5)

 

Jorma Halme