Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa

30.7.2021

Tulevan sunnuntain aihe muistuttaa meitä siitä, että hoitaisimme saamamme lahjat uskollisesti.

Me kaikki olemme saaneet Jumalalta lahjoja. Me olemme erilaisia ja siksi myös lahjamme ovat erilaisia. Kun Jumala on luonut meidät, Hän on antanut meille kullekin juuri itsellemme sopivat lahjat. Koska ne on saatu Luojaltamme, ne ovat hyviä. Joskus ehkä ajattelemme, että minulla on niin vähän lahjaa ja tuolla lähimmäiselläni on paljon suuremmat ja paremmat lahjat. Kuitenkin Jumalan sana kehottaa meitä ainoastaan uskollisuuteen. Se tarkoittaa sitä, että teemme ajalliset ja hengelliset tehtävämme uskossa parhaamme mukaan. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa (Kol. 3:17). Jumala ei vaadi meiltä suuria ja erikoisia suorituksia, ainoastaan uskollisuutta siinä kutsumuksessa missä olemme. Hän toivoo, että kaikki ihmiset olisivat Hänen seuraajiaan. 

Kun palvelemme uskossa lähimmäisiämme, silloin palvelemme ja kunnioitamme myös Jumalaa, joka on omalta puoleltaan uskollinen uskovaisiaan kohtaan: Jos me tunnustamme syntimme, on Hän uskollinen ja vanhurskas, niin että Hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä (1.Joh.1:9).  Kun turvaudumme Jumalan armoon heikoimpinakin elämämme päivinä ja pyydämme Häneltä apua ja johdatusta, voimme suorittaa elämäntehtävämme Hänen tahtonsa mukaisesti. Isä meidän-rukouksessa sanomme: ”Tapahtukoon Sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa.” Nämä sanat muistuttavat meitä toteuttamaan Taivaallisen Isän tahtoa omalta osaltamme. Pyrkikäämme siihen saamiemme lahjojen kanssa omassa kotiympäristössämme, seurakunnassamme ja isänmaassamme.

Siis pyydä täällä täyttää Jumalan tahtoa,

uskollisesti käyttää armonsa lahjoja.

Kun vanhurskautta Herran käyt tavoittelemaan,

muu hyvä kaikki kerran sinulle siunataan.

Virsi 393:2

 

Esko Rytkönen