Rakennus, joka kestää myrskyt

24.7.2021

”Jokainen, joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan, on kuin järkevä mies, joka rakensi talonsa kalliolle. Alkoi sataa, tulvavesi virtasi ja myrskytuuli pieksi taloa, mutta se ei sortunut, sillä se oli rakennettu kallioperustalle." (Matt. 7:24-25)

Jeesus sanoo nämä sanat vuorisaarnan päätteeksi. Vuorisaarnassa hän neuvoo kansaa monin eri vertauksin, kehotuksin ja esimerkein. Ja aivan kuin lisätäkseen opetusten painoarvoa, hän kertoo näillä sanoilla, mitä seuraa, jos noudattaa hänen opetuksiaan ja toisaalta mitä seuraa, jos ei tee, niin kuin hän sanoo. Evankelista kertoo luvun lopussa, että kansanjoukot olivat hämmästyksissään hänen opetuksistaan, sillä hän opetti heitä niin kuin se, jolle on valta annettu, ei niin kuin lain opettajat. 

Vuorisaarnaa lukiessa saatamme joskus vaipua hämmästykseen ja epätoivoon. Löydänkö itsestäni autuuteen johtavia tuntomerkkejä, joita Jeesus luettelee vuorisaarnan alussa? Entä löydänkö itseni kääntämässä toista poskea, kun joku lyö toiselle poskelle? Olenko ollut maan suola, entä valo maailmassa? Vielä vaikeammaksi menee, kun hän sanoo 5. luvun jakeessa 48: “Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.” 

Emme voi mitenkään vähätellä ja loivennella Jeesuksen sanomisia, vaikka sellaistakin sielujemme vihollinen joskus tahtoo meidän tekevän. Hän on taitava perustelemaan ja puhumaan mielissämme asiat meille parhain päin. Näin toimiessamme, ajattelen, että silloin rakennamme hiekalle. Nyt tutkiessamme itseämme ja lukiessamme Jeesuksen sanaa – “joka kuulee nämä sanani ja tekee niiden mukaan...”, saattaa tuntua siltä, ettemme aina rakenna kalliolle. Saatamme ehkä huomatakin sen, sillä jos olemme toimineet vastoin Jeesuksen opetusta, ovat seuraukset usein olleet huonoja ja tuntuu, että rakennus niiltä osin sortuu, kuten hiekalle rakennettu talo tulvaveden tullessa. Tällöin on hyvä muistaa: Kristus itse on totuus ja rakkaus. Kristus itse ja hänen oppinsa on luja kallio. Emme itse voikaan täyttää Jumalan vanhurskasta lakia vaan joudumme turvautumaan Jumalan armoon. 

Jumalan lahjoittaman uskon kautta saamme varmuuden siitä, että Kristuksen sovitustyö ja vain se auttaa meidät perille Taivaaseen. Ja kaikki hyvä, mitä saatamme tehdä, tulee se osallisuudesta Kristukseen Pyhän Hengen kautta. Suokoon taivaallinen Isämme meille sellaisen mielen, että tahdomme noudattaa Jeesuksen ohjeita ja pitää ne arvokkaina. 

1.

En tehdä hyvää voisi, oi Herra, milloinkaan, 

jos Henkeäs et soisi minua ohjaamaan. 

Lastasi harhaavaa johdata armollasi. 

Vitsalla, sauvallasi vie tietä oikeaa. 

8.

Suo Pyhän Hengen antaa kuolleelle elämää, 

uskossa minun kantaa Henkesi hedelmää. 

Uudista, Herrani, minua armollasi.

Vie täältä omanasi taivaaseen luoksesi. 

Virsi 402 1,8 

 

Antti Rytkönen