Pyhän Hengen odotus

14.5.2021

Jeesus itse sanoo: ”Mutta kun puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani.” (Joh. 15:26-27)

Vapahtajamme puhui opetuslapsilleen ja lupasi lähettää Pyhän Hengen, kun hän on noussut ylös.

Pyhä Henki ei ole mikään vähäinen asia meidän elämässä. Vaikka me emme häntä näe silmillämme, emmekä kuule korvillamme. Mutta hän asuu uskovaisen ihmisen sydämessä. Pyhä Henki puhuttelee meitä meidän omissatunnoissamme.

Hänen tehtäviin kuuluu johdatella meitä totuuden tuntemiseen. Kun kuulemme evankeliumin julistusta ylösnousseesta Vapahtajasta, juuri silloin Pyhä Henki toimii meidän sisimmissä. Hän herättelee meidän omiatuntojamme ja oikeastaan suurin asia mitä Henki tekee meille, niin hän antaa meille uskon. Ilman uskoa ei olisi meillä toivoa. Hengen tarkoitus on pitää meidän uskomme palavana. Maailmassa puhaltavat rajut tuulet ja myrskyt. Uskon liekki, mikä sydämissämme palaa ei pääse sammumaan, jos valvomme, tukeudumme Jumalan Sanaan ja uskomme, että meillä on Pyhä Henki johdattamassa matkaamme.

Pyhä Henki paljastaa meille myös synnin ja sen mikä on oikein läheistämme kohtaan. Kuten meillä varmaan jokaisella on kokemusta siitä, kun toimimme väärin Jumalaa tai läheistämme kohtaan, miten synnin tuska polttaa sisintämme, polte ei häviä muuten kuin katumuksen ja anteeksipyynnön kautta. Sillä hetkellä Pyhä Henki on meidän lohduttajamme. Hän saarnaa meille armoevankeliumia Jeesuksesta Kristuksesta:

”Usko kaikki sinun syntisi ja vikasi anteeksi Jeesuksen nimessä ja hänestä ulos vuotaneen sovinto veren tähden”

Tämän Pyhän Hengen saarnan kautta voimme vielä vahvistaa heikkoa ja epäilevää uskoa, kun pyydämme veljeä tai sisarta vielä todistamaan ja lausumaan meille nämä suloiset ikuiseen rauhaan vievät sanat. Siinä saamme kuulla korvilla ja tuntea, kuin itse Isämme ottaisi meitä syliinsä.

Jumalan rauhan terveisin

Joni Leppälä