Vaimon siemen

26.12.2020

Ja sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä, sen tähden, että olit minun äänelleni kuuliainen (1. Moos. 22:18).

Sinun siemenessäsi tulevat siunatuiksi kaikki kansakunnat maan päällä. Tähän lyhyeen lauseeseen sisältyy kaikki, minkä evankeliumi lupaa ja usko käsittää. Nimittäin että on oleva toinen elämä kuoleman jälkeen, että yksin uskon kautta tullaan vanhurskaiksi ja autuaiksi, ja ettei kukaan siis voi tekojensa varassa kestää Jumalan edessä. Tämä lausehan merkitsee samaa kuin: Oma voimasi ei auta sinua, sillä perkele on saanut sinut täysin valtaansa. Mikään ei siis auta, vaan kaikki on kadotettua. Lunastetuksi tulemiseen ei ole mitään muuta keinoa kuin tämä "vaimon siemen".

Nämä ovat ankaria sanoja. Ne kumoavat kaiken muun saarnan. Niiden järkähtämättömän päätöksen mukaisesti meidän on välttämättä oltava epätoivoisia koko omasta voimastamme. On luotettava vain tähän siemeneen, joka yksin voi pelastaa. Jos näet olisi olemassa jokin muu pelastuksen tie, nämä sanat olisivat vääriä. Ota siis huomioon, kuinka voimakkaasti Vanha testamentti puhuu tästä asiasta. Toteamme siis, että Aabraham oli kristitty jo kauan ennen Kristuksen syntymistä. Hänellä on ollut sama usko kuin meilläkin.

Uskon asiassa aika ei merkitse mitään. Usko on ollut sama hamasta maailman alusta. Aabraham on siis saanut uskonsa kautta saman kuin minäkin. Kristusta hän ei tosin ole silmin nähnyt, niin kuin mekään emme ole nähneet. Kristus oli hänellä sanassa, niin kuin hän meilläkin on sanassa.

Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille