Kuninkaasi tulee nöyränä

26.11.2020

Markuksen evankeliumissa (Mark. 11:1-10) kerrotaan, miten Jeesus ratsasti Jerusalemiin aasintammalla, jonka opetuslapset olivat hänelle noutaneet. Kansa otti hänet vastaan suurena kuninkaana levittäen hänen tielleen palmunoksia ja vaatteita.

Ja ne, jotka kulkivat edellä, ja jotka seurasivat, huusivat: "Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen! (Mark. 11:9). Vaikka kansa oli tietoinen Jumalan antamasta lupauksesta tulevasta Messiaasta, oli myös vääriä opettajia, jotka saivat kansan uskomaan, että Jeesus onkin vain maallinen kuningas. Siksi he uskoivat, että Jeesus perustaisi heti maallisen valtakunnan, jossa ihmiset saisivat maallista rikkautta ja kunniaa.

Raamattu kuitenkin kertoo meille, että Jeesus on ennen kaikkea taivaallinen ja hengellinen kuningas, joka on tullut vapauttamaan häneen uskovat ihmiset synnin orjuudesta ja kuoleman pelosta. Jeesus on sovittanut kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan koko maailman synnit ja heikkoudet. Martti Luther kirjoittaa Kristuksesta, taivaallisesta kuninkaasta seuraavasti (Lyhyt evankeliumipostilla, ensimmäinen adventtisunnuntai):

Tällainen on nyt kuninkaamme, rakas Herramme Jeesus Kristus, ja tällainen on hänen valtakuntansa ja virkansa. Hän ei ylpeile rahalla, isolla vallalla ja maallisella loistolla. Vaan silloin, kun meidän täytyy kuolla emmekä saa kauemmin elää, hän saattaa toimeen, että me hänen kärsimisellään ja kuolemallaan lunastettuina tiedämme, mihin joudumme, että voimme sanoa: "Minä olen pyhitetty kuninkaani Jeesuksen Kristuksen kautta, joka on vanhurskas ja Vapahtaja. Hän on sitä varten tullut huonona ja köyhänä, hänet on sitä varten naulittu ristiin, että hän pyhittäisi minut, ja minussa tukahduttaisi synnin ja kuoleman."

Saamme uskoa, että Jeesus Kristus kulkee edelleen mukanamme yksinkertaisissa seuroissamme ja tilaisuuksissamme sanassaan ja armoevankeliumissaan. Voimme myös uskoa todeksi Jeesuksen sanat: Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioin hänen kanssaan, ja hän minun kanssani (Ilm. 3:20).

Siunattua joulun odotusaikaa, rakkaat matkaystävät.

Kari Toivonen