Jeesus antaa elämän

25.9.2020

Millainen kokemus sinulla on elämästä? Ajatteletko, että huominen päivä on aina parempi kuin eilinen? Jos olet nuori, ajatteletko, että kun tulen täysi-ikäiseksi, itsenäistyn enkä ole enää vanhempieni holhouksessa?

Sen jälkeen hän vaelsi Nain nimiseen kaupunkiin, ja hänen kanssaan vaelsivat hänen opetuslapsensa ynnä suuri kansanjoukko. Kun hän nyt lähestyi kaupungin porttia, katso, silloin kannettiin ulos kuollutta, äitinsä ainokaista poikaa. Ja äiti oli leski, ja hänen kanssaan kulki paljon kaupungin kansaa. Ja hänet nähdessään Herra armahti häntä ja sanoi hänelle: "Älä itke." Ja hän meni ja kosketti paareja; niin kantajat seisahtuivat. Ja hän sanoi: "Nuorukainen, minä sanon sinulle: nouse." Niin kuollut nousi istualleen ja rupesi puhumaan. Ja hän antoi hänet hänen äidillensä. Ja heidät kaikki valtasi pelko, ja he ylistivät Jumalaa sanoen: "Suuri profeetta on noussut meidän keskellemme", ja: "Jumala on katsonut kansansa puoleen." Ja tämä puhe hänestä levisi koko Juudeaan ja kaikkiin ympärillä oleviin seutuihin (Luuk. 7:11-17).

Millainen kokemus sinulla on elämästä? Ajatteletko, että huominen päivä on aina parempi kuin eilinen? Jos olet nuori, ajatteletko, että kun tulen täysi-ikäiseksi, itsenäistyn enkä ole enää vanhempieni holhouksessa? Saan itse päättää elämästäni ja kaikki on nykyistä paremmin. Tämän sunnuntain raamatunteksti opettaa kuitenkin, että kaikki riippuu Jumalan siunauksesta ja varjeluksesta. Elämä ei ole meidän varassamme. Ja tämän saamme myös usein huomata. Kun kohtaamme erilaisia vastoinkäymisiä elämässämme, huokailemme ja kyselemme, miksi näin tapahtui, emmekä välttämättä saa vastausta.

Varmaan tällaisten kysymysten kanssa joutui myös Nainin leskivaimo elämään. Syvä suru rakkaan omaisen menettämisestä oli kohdannut häntä kaksi kertaa. Myös meille voi tapahtua elämässämme samalla tavoin ikäviä ja raskaita koettelemuksia. Osaammeko ottaa ne Jumalan kädestä? Se ei ole helposti opittava asia. Siihen tarvitaan Jumalan apua. Raamatussa sanotaan: jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa; ja hän ruoskii jokaista lasta, jonka hän ottaa huomaansa (Hepr. 12:6). Jeesus näki leskivaimon hädän. Häneltä oli kuollut jo mies ja nyt paareilla makasi hänen ainoa poikansa, äidin tuki ja turva. Miten jatkaa elämää tämän jälkeen? Jeesus armahti häntä ja herätti pojan kuolleista.

Jeesus näkee myös meidän hätämme. Ja ennen kuin olemme edes ehtineet pyytää apua, hän on jo meitä auttamassa. Hän kyllä kehottaa: anokaa, niin teille annetaan (Matt. 7:7; Luuk. 11:9). Psalmissa on sanat: avukseni huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua ja sinun pitää kunnioittamaan minua (Ps. 50:15). Mutta on syytä pitää mielessä, että Herra kulkee yhä opetuslastensa kanssa, niin kuin kerran Nainin kaupungin porteilla. Kovin tuttu, mutta usein unohdettu on Herran antama lupaus: missä kaksi tai kolme on kokoontunut minun nimessäni, siinä minä olen heidän keskellään (Matt 18:20). Älä sinäkään jää yksin murheessasi vaan pyri sinne, missä Herran opetuslapset kokoontuvat. Siellä hän kohtaa sinut sanassaan.

Pekka Riitamo