Uskollisuus Jumalan lahjojen hoitamisessa

6.8.2020

Onko meillä uskovilla suuri vaara elää tämän maailman menon mukaan, josta Paavali kirjoittaa Efesolaisille (Ef. 2:2)? Niin helposti me itsekkäät ihmiset luulemme pärjäävämme omillamme ja alamme valvoa omia etujamme. Puhumattakaan siitä, jos joku loukkaa meitä puheillaan. Silloin tulee helposti maksettua samalla mitalla takaisin. Meille voi myös helposti tulla sellainen ajatus, että se mitä teemme omalla ruumiillamme tai omalla varallisuudellamme, ei kuulu kenellekään muulle. Tällainen ajattelutapa on kuitenkin vastoin Jumalan tahtoa eikä sitä vaikuta Jumalan Henki vaan ollaan vihollisen vaikutuspiirissä.

Myöhemmin samassa luvussa Paavali kirjoittaa: Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta – se on Jumalan lahja, ette tekojenne kautta, ettei kukaan kerskaisi. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme (Ef. 2:8-10). Saamme uskoa, että Jumala on valmistanut jo edeltäpäin kaikki ne teot, jotka meitä kutakin odottavat. Pyydetään Taivaalliselta Isältä, että näkisimme ja huomaisimme ne tehtävät, jotka hän on meille tarkoittanut. Myös ne pienet, tavalliset ja arkipäiväiset tehtävät. Jumala on armossaan katsonut kaikki ne hyväksi juuri minulle ja hänen kunniakseen.

Rukoillaan myös, että hän avaisi silmämme näkemään mikä on kohdallamme epätavallista. Sellaista, mitä emme osanneet emmekä uskoneet saavamme tehtäväksemme. Jumala antakoon meille myös näkevät silmät, ettemme kulkisi sellaisten ihmisten ohi, jotka tarvitsevat apua sielunsa pelastamiseksi. Niin että voisimme olla johdattamassa heitä Kristuksen seuraajaksi. Tätä emme voi tehdä omilla voimillamme, vaan Jumalan antamalla voimalla ja lahjalla. Pyydetään myös, että Taivaallinen Isä varjelisi meitä ottamasta vastaan sellaisia tehtäviä, jota hän ei ole meille tarkoittanut.

Rakas Taivaan Isä, anna meille voimaa, viisautta ja kestävyyttä hoitaa uskollisesti niitä tehtäviä, jotka olet meille itse kullekin antanut ja tarkoittanut.

Timo Marttinen