Kirkastettu Kristus

23.7.2020

Tämän pyhän tekstit puhuvat Kristuksen kirkastumisesta. Matteuksen evankeliumista (Matt.17:1-8) voimme lukea kuinka Pietari, Jaakob ja Johannes saivat nähdä Jeesuksen kirkastettuna ja kuinka taivaallinen Isämme todisti Jeesuksesta: Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä.

 

Voimme kuvitella tämän tapahtuman mielessämme. Se oli varmasti vaikuttava hetki. Opetuslapset saivat nähdä ja kuulla, että Jeesus on todellakin Jumalan Poika. Huomatkaa kuitenkin, että kun päästiin pääsiäisen tapahtumiin, Pietari jo kielsi Jeesuksen, vaikka hänellä oli tällainen vahva kokemus ja todistus Jeesuksesta. Tästä voidaankin päätellä, ettei Pietari tässä vaiheessa tuntenut oikein Jumalan Poikaa, sitä mikä oli hänen tehtävänsä, päämääränsä ja miten se vaikuttaa meihin.

 

Kun Jeesus kirkastuu sydämessä, on ihmisellä silloin halu seurata häntä, ja on myös tahtoa tehdä kaikkea sitä hyvää mitä Jeesus on käskenyt meidän tehdä. Silloin on levollinen, rauhallinen ja turvallinen mieli. 

Meille on tärkeää pitää Kristus mielessämme päivittäin, niin että hänen kirkkautensa saa valaista meidät ja oppisimme tuntemaan oikein Vapahtajamme. Maailman synkkyys tahtoo sammuttaa tämän valon ja tämä pimeys pyrkii lähestymään monelta suunnalta. Onkin mahdotonta tehdä mitään listaa, miten maailma pyrkii eksyttämään meitä. Keskittyessämme yhteen paikkaan menemmekin kahdessa muussa jo metsään.  

Tie on kaita, joka vie perille taivaan kotiin.

 

Kristus itse on sanonut: Minä olen tie, totuus ja elämä (Joh. 14:6). Tämä meidän täytyy pitää mielessämme ja katseemme suunnattuna koko ajan kohti taivaallista päämäärää. Matkamme ei ole pitkä, mutta tie on kivinen ja mutkainen. Annetaan elämämme Herramme Jeesuksen Kristuksen käsiin, ja vain hänen. Hän tasoittaa ja oikaisee tiemme. Hän ottaa syliin, jos väsähdämme ja lohduttaa, kun on vaikeaa. Turvaudutaan rukouksissa Kristukseen niin, että hän kirkastaa meille sen, että hän sovitti syntimme ristillä ja avasi tien taivaan kotiin jokaiselle, joka uskoo häneen. Uskolle ei ole annettu mittaa. Sinäkin, joka tunnet itsesi kelpaamattomaksi, saat uskoa itsesi Jumalan lapseksi.    

 

Joni Leppälä