Armahtakaa!

2.7.2020 klo 12:00

Tämän sunnuntain aihe ja kehotus on annettu meille kristityille, että olisimme armahtavaisia toisiamme kohtaan ja myös itsellemme. Ja muistaisimme, että on vielä niitä, jotka ovat osattomia Jumalan armosta ja armahduksesta.

Armahdus on valmistettu kaikille, mutta kaikki eivät ole vielä ottaneet sitä vastaan.

Kuninkailla, keisareilla ja presidenteilläkin on perinteisesti ollut armahdusoikeus. Niin oli Pilatuksellakin aikanaan, ja hän armahti kansan pyynnöstä ainakin BarAbbaksen, Isän pojan. Suomessa presidentti käyttää nykyisin armahdusoikeuttaan verrattain harvoin. Mutta koska hänen ei tarvitse perustella armahdusta mitenkään, on ratkaisuja helppo arvostella. Sosiaalisessa mediassa ja myös lehdistössä näin usein tehdäänkin ja kysytään, miksi tällainen tai tuollainen rikollinen on armahdettu. Monet ovat sitä mieltä, että armahdus kuuluu vain vähäisiä rikoksia tehneille, jos niillekään.

Meidän on monesti vaikea ymmärtää sanaa ”armahdus”. Meidät on armahdettu suurista rikoksista, ja suurin kaikista on epäusko, joka on myös kaiken synnin alku. Kun Jumala on armahtanut syntisen ihmisen, hän ei enää muistele hänen syntejään, koska Jeesus, Ihmisen Poika, on sovittanut eli maksanut kaikki meidän puolestamme ja me saamme olla vapaat kuin BarAbbas. Siksi meidän ei tarvitse enää katsella taakse tai alas vaan eteen ja ylös ja kiitollisina tästä Jumalan armahduksesta meitä kohtaan. Saamme iloita ja luottaa siihen, että Jeesus Kristus on kaikki maksanut ja Isä ja Poika ovat lähettäneet meille Pyhän Henkensä, joka sanoo ja kiittää: Abba! Isä! Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia (Room. 8:15, 16).

Ei ole enää mitään kadotustuomiota niille, jotka Isä on armahtanut. Pyhä Henki pyhittää meitä joka päivä sekä puhdistaa ja opettaa niin, että voisimme jättää pois kaiken mikä meihin tarttuu maailmasta. Pyhä Henki myös ohjaa meitä, että voisimme rohkeasti tunnustaa Jumalan armollisuutta ja hyvyyttä omalle kohdallemme ja kehottaa myös muita uskomaan, että Isällä on hyvä tahto kaikkia ihmisiä kohtaan ja hän on armahtavainen ja laupias.

Reino Kuoppala