Kunnian kuninkaan alennustie

2.4.2020 klo 12:00

Armon ja rauhan toivotus sinulle ystävä! Jeesuksen maallisen vaelluksen viimeinen viikko alkaa palmusunnuntaista.

Silloin Jeesus ratsasti Jerusalemiin vaatimattomasti aasilla kansan hurratessa. Kuitenkin perillä Jerusalemin temppelissä Jeesus kohtasi rahanvaihtajia, kyyhkystenmyyjiä sekä varmasti monenlaista muuta markkinahumua. Olihan tulossa suuri juhla, pääsiäinen. Matteus kertoo evankeliumissaan Jeesuksen suuttuneen. Sellaista ei Raamatussa kovin usein kerrota tapahtuneen. Jeesus ajoi rahanvaihtajat ja myyjät pois Herran huoneesta ja sanoi: Kirjoitettu on: ”Minun huoneeni pitää kutsuttaman rukoushuoneeksi”, mutta te teette siitä ryövärien luolan (Matt.21:13).

Tänäkin päivänä tuntuu monesti, että Herran huoneeseen pyrkii monenlaista tarpeetonta oheistoimintaa, joka pahimmillaan tallaa jalkoihinsa Jumalan sanan tai hivuttaa sitä sivurooliin. Vai mitä ajattelet erilaisista tempauksista ja esityksistä, joita liitetään nykyisin sanan julistukseen “kansan houkuttelemiseksi”?

Entä jos käännämme katseen omaan sydämeemme? Hengellisesti sydäntämme on usein verrattu huoneeseen. Mikä saa juuri siellä olla keskiössä? Omassa sydämessäni näen monia “rahanvaihtajia” arjen murheineen ja huolineen. Tai “kyyhkystenmyyjiä”, niitä mukamas hyviä tekoja, joilla kuvittelen ansaitsevani jotain Jumalan kasvojen edessä. Jeesus Kristus Nasaretilainen liikkuu edelleen keskuudessamme ajaen pois huoneestaan, sydämistämme, rahanvaihtajat, kyyhkystenmyyjät, markkinahumun ja kaiken muun, joka pyrkii valtaamaan tilaa Jumalan sanalta. Hän ei suutu sinuun, vaan niihin, jotka pyrkivät valloittamaan sydämesi häneltä. Tämä Kunnian kuningas rakastaa meitä niin, että on valmis laskeutumaan kaikkein alhaisimpiin ja likaisimpiin paikkoihin. Hän tulee ajamaan ulos ulkopuoliset ja puhdistamaan sydämesi yhä uudelleen viattomalla sovintoverellään, jos vain itse olet valmis ottamaan hänet vastaan!

Annetaan nyt Jeesuksen muuttaa sydämemme ryövärien luolasta, rukouksen huoneeksi! Saamme jatkuvasti luottaa Golgatan ristillä suoritettuun sovitustyöhön. Verinen risti on piirretty velkakirjan päälle ja korvissa kaikuvat Vapahtajan sanat: Se on täytetty (Joh.19:30). Tämä lupaus kuuluu edelleen myös sinulle ja minulle, jos vain sitä kaipaat ja sen uskot. Kuljetaan Vapahtajan jalanjäljissä läpi pääsiäisen tapahtumien päätyen lopulta tyhjän haudan äärelle, sekä kiitetään ja iloitaan ylösnousseesta Jeesuksesta Kristuksesta. Jumalan siunausta sinulle ystäväni!

Timo Aaltonen