Lähimmäinen

13.9.2019

Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". (Gal. 5:13-14)

Kuka on lähimmäiseni? Mitä hänen rakastamisensa tarkoittaa? Luonnollisesti pidämme ystäviämme, perheenjäseniämme, äitiä, isää, siskoja ja veljiä ja heidän perheitään lähimmäisinämme, rakkaina sellaisina. Haluamme heidän parastaan, rukoilemme heidän edestään ja autamme mielellämme tilaisuuden tullen.

Kun katsomme sitä esimerkkiä, minkä Jeesus itse antoi, huomaamme, että hän ei rakastanut ainoastaan luonnollista perhettään, lähimpiä opetuslapsiaan tai Jumalan valittua kansaa, vaan koko maailmaa. Hän ei ristillä kuollessaan rakastanut pelkästään heitä, jotka häntä rakastivat, vaan myös sinua ja minuakin, vaikka juuri meidän syntiemme tähden hän joutui kärsimään synnin palkan. Hän armahti, kun olimme vielä hänen vihollisiaan. Kuinka sen voi käsittää?

Lähimmissäkin ihmisissä saattaa olla heitä, joiden kanssa emme syystä tai toisesta tule toimeen, tai välit ovat jäähtyneet. Se voi olla kiinni omasta heikkoudestamme tai myös toisen heikkoudesta. Heitäkin on Jumala kutsunut meitä rakastamaan, antamaan anteeksi, muistamaan rukouksissa ja auttamaan pyyteettömästi. Samoin kuin muistamaan yksinäisiä, käymään heidän luonaan tai muuten ottamaan yhteyttä, olla kuuntelemassa, kantamaan rukouksissa, vakuuttamaan, että hänenkin velkansa on jo maksettu ja yhdessä kiittää Taivaan Isää Hänen armostaan. Ventovieraita, köyhiä ja lähetyskäskyä unohtamatta.

Saatamme myös itse olla tilanteessa, että olemme väsyneet uskon tiellä tai olemme saaneet osaksemme sairautta tai muuta ahdinkoa. Kuinka silloin tuokaan iloa kun saamme ystäviltä apua! He ovat kuin enkeleitä!

Voi olla niinkin, että olemme joskus täysin yksin, kenties pitkiäkin aikoja. Tuntuu, että kukaan ei huomaa hätääni. Usko silloinkin, että Herra Jeesus huomaa ja tahtoo ja voi auttaa. Hän on sinunkin vapahtajasi ja lunastajasi. Sinunkin velkasi on jo maksettu.

Taivaan Isän siunausta päivääsi. Muistakaamme aina hänen rakkauttaan meitä syntisiä kohtaan. Hänen rakkautensa antakoon meille armahtavaisen mielen myös toinen toisiamme kohtaan.

Sami Kantoluoto