Sua, Jeesus katsomaan saanko tulla?

13.12.2018

"Keisari Tiberiuksen viidentenätoista hallitusvuotena, siihen aikaan kun Pontius Pilatus oli Juudean maaherrana, neljännes ruhtinaina hallitsivat Galileassa Herodes, Itureassa ja Trakonitiksen maassa hänen veljensä Filippos ja Abilenessa Lysanias ja kun ylipappeina olivat Hannas ja Kaifas, tuli Jumalan sana Johannekselle, Sakarian pojalle, joka eli autiomaassa. Niin hän lähti liikkeelle ja kulki kaikkialla Jordanin seudulla saarnaten ja kehottaen ihmisiä kääntymään ja ottamaan kasteen, jotta synnit annettaisiin anteeksi. Tapahtui niin kuin on kirjoitettu profeetta Jesajan kirjassa. Ääni huutaa autiomaassa: ”Raivatkaa Herralle tie, tasoittakaa hänelle polut! Kaikki rotkot täytettäköön, kaikki vuoret ja kukkulat alennettakoon, tulkoot mutkat suoriksi, louhikot tasaisiksi teiksi! Kaikki saavat nähdä Jumalan pelastustyön.” (Luuk. 3:1-6)

Nyt on Sauli Niinistö Suomen tasavallan presidenttinä. Aarre Kuukauppi on piispana Inkerin kirkossa ja Tapio Luoma on arkkipiispa Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossamme. Kirkoissa ja rukoushuoneissa saarnataan parannusta ja syntien anteeksi antamista Jumalan kunniaksi ja ihmisten autuudeksi. Tapahtuu, niin kuin Jeesus itse on käskenyt. Kirjoittaessani tässä yhdestä tapauksesta, tiedostan sen olevan vain vaatimaton peilaus kaiken sen rinnalla, mitä tapahtuu suuren Jumalan suunnitelman toteutuessa juuri nyt meidän aikanamme. Ajattelen kuitenkin, että joskus pieni on juuri oikean kokoinen ihmiselle.

Olin seurakuntamatkalla Virossa marraskuussa. Esikoiset ry:n sananpalvelijoina olimme saaneet kutsun Rakveren kaupunkiin paikallisen Inkeriläisseuran 30-vuotis juhlaan. Meidän toivottiin aloittavan juhla hartauspuheella. Tilaisuus alkoi yhteislaululla ja sen jälkeen Pekka Riitamo piti valaisevan ja koskettavan puheen. Hän kertoi tehtävästämme julistaa parannusta ja syntien anteeksiantamista. Hän kertoi, että olemme matkalla siksi, että kohtaisimme ihmisiä jotka etsivät rauhaa sielulleen. Juhlaväki sai opetusta taivaan tiestä. Puhuttu sana oli siinä tilaisuudessa kylvetty siemen uskosta osattomalle ja rohkaiseva viesti uskossa olevalle. Puheessa kuului armon sanoja syntisenä matkaa tekevälle. Jeesus, pelastaja oli puheen aihe ja sisältö. Puheen lopuksi Pekka toivotti onnea juhlivalle seuralle sekä Jumalan siunausta paikalla olleille. Juhla jatkui onnitteluiden ja huomionosoitusten merkeissä. Ohjelmassa oli mukana inkeriläisen kansanperinteen mukaisesti paljon musiikkia. Minulle jäi tunne, että hartauspuhe pidettiin oikeassa paikassa.  Kutsu, jonka saimme, oli osoitus arvostuksesta sille hengelliselle työlle, jota sillä seudulla on tehty meidänkin toimesta jo vuosikymmeniä. Kutsu rohkaisee myös meitä kaikkia evankeliumin esillä pitämiseen kodeissa ja kaikkialla.
Johannes kastajan sormi osoitti aikanaan Jumalan Karitsaa, joka ottaa pois maailman synnin. Tänä aikana kokonaisena julistettava Jumalan sana tekee samoin.  Adventin aika opettaa meitä ymmärtämään kuka syntyi jouluna Betlehemissä; Jeesus, niin pienenä, kuitenkin kaikki taivaan lahjat mukanaan.

Juuso Ahonen