Johannes Kastajan tehtävä

21.6.2018

Oli mies, Jumalan lähettämä; hänen nimensä oli Johannes. Hän tuli todistamaan, todistaaksensa valkeudesta, että kaikki uskoisivat hänen kauttansa. Ei hän ollut se valkeus, mutta hän tuli valkeudesta todistamaan. (Joh. 1:6-8)

 Jumala oli antanut Johannes Kastajalle erityisen tehtävän valmistaa kansaa ottamaan Kristuksen vastaan. Johannes saarnasi parannusta ja kastoi ihmisiä parannuksen kasteella. On suurta lähimmäisen rakkautta tuoda julki Jumalan sanaa, joka todistaa meidät kaikki omalta puoleltamme syntisiksi ja kadotustuomion ansainneiksi, mutta joka todistaa myös, että saamme Kristuksen sovitustyön tähden uskoa itsemme täydellisesti Jumalalle kelpaaviksi, Jeesuksen veljiksi ja sisariksi.

Johannes Kastaja, Pietari ja monet muut ovat aikanaan Jumalan antamilla lahjoilla saarnanneet voimakkaasti isoillekin kansanjoukoille. Jokainen eksynyt lammas on kuitenkin Jumalalle yhtä rakas. Siksi on yhtä arvokasta, kun voimme yhdellekin lähimmäisellemme kertoa Jumalan rakkaudesta syntistä ihmistä kohtaan. Jumala antaa kasvun, mutta olkaamme kukin valmiita toimimaan sanan istuttajina tai kastelijoina niillä voimilla ja lahjoilla, jotka Herra on meille kullekin lahjoittanut. Toiset rukoillen ja käytännön toimin, toiset opettaen ja saarnaten, toiset laulaen ja soittaen. Tehtäviä on monia, mutta yksi on Herra, Jeesus Kristus.

Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne.

Sami Kantoluoto