Salattu Jumala

26.5.2018

Jo rippikoulussa meille on opetettu kristinopin mukaan, että Jumala on salattu. Emme voi nähdä häntä silmillämme, emmekä ymmärtää järjellämme.

”Totisesti, sinä olet salattu Jumala, sinä Israelin Jumala, sinä Vapahtaja” Jes. 45:15. ”Jumala asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä” 1 Tim. 6:16. ”Mutta kaikki tämä antaa vain aavistuksen hänen mahdistaan, me kuulemme hänestä vain hiljaisen kuiskauksen. Kuka voisi tajuta hänen koko mahtinsa pauhun” Job. 26:14

Voimme oppia tuntemaan Jumalan vain siten, että hän ilmoittaa itsensä meille. Rakkaudessaan Jumala lähestyy meitä ja vetää meitä puoleensa. ”Iankaikkisella rakkaudella minä olen sinua rakastanut, sen tähden minä olen vetänyt sinua puoleeni armosta” Jer. 31:3. Jumalan ja hänen tekonsa voimme nähdä luonnossa, elämämme kohtaloissa ja kansojen vaiheissa. Hän puhuu meille omassatunnossamme. Erityisesti Jumala kuitenkin ilmaisee itsensä meille Pyhässä Raamatussa ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.

”Sitten kuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta, on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva” Hepr. 1:1-3

Meillä voi olla kiusaus etsiä, tutkita ja tulkita Jumalan Majesteettia järkemme avulla. Tähän emme kuitenkaan pysty ja on suuri vaara, että teemme aivan vääriä tulkintoja. ”Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne” Jes. 55:9

Ihmisen täytyy siis nöyrtyä etsimään Jumalaa, sieltä missä Hän on itsensä ilmoittanut, Raamatusta. Muualta etsiessämme Jumala jää meille salatuksi. Raamatun ilmoituksen pohjalta, Pyhän Hengen vaikutuksesta saamme kuitenkin oppia tuntemaan elävän Jumalan, Taivaallisen Isän. Erityisesti Golgatan keskimmäiseltä ristiltä saamme nähdä Jumalan sydämelle asti. Siellä palaa sinua ja minua kohtaa rakkaus, jonka kiteyttää Johanneksen evankeliumin sanat: ” Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” Joh. 3:16.

 

Lauri Halme