Ylösnousseen todistajia

6.4.2018

Maria Magdalena ja se toinen Maria, Pietari, Johannes, 11 opetuslasta, yli ”viisisataa veljeä, joista jotkut ovat jo nukkuneet”, Paavali, Hus, Luther, Laestadius, sinä ja minä, kaikki uudestisyntyneet Jumalan lapset — meillä on kaikilla mukanamme maailmankaikkeuden suurin sanoma: Jeesus Kristus, minun Vapahtajani on noussut kuolleista. 

 

Ylösnousseen todistajat eivät ole aina suuressa arvossa maailmassa. Heihin ei ole uskottu, niin kuin ei uskottu Maria Magdalenaan, joka vei viestiä opetuslapsille tavattuaan Ylösnousseen pääsiäisaamuna. Heihin on vihastuttu, niin kuin vihastuttiin Stefanukseen, joka kivitettiin. Heitä on pilkattu, vainottu, vastustettu, heitetty pois synagogasta ja viety tuomarien tuomittavaksi. Suuri sanoma on kuitenkin pakottanut heidät jatkamaan. Apostoli Paavali kertoo, kuinka hän monta kertaa oli kuoleman kielissä sanomansa takia. Aina hän kuitenkin jaksoi eteenpäin muistuttaen toisiakin: ”Iloitkaa aina Herrassa” (Fil. 4:4).

 

Onko vihollinen kertonut sinulle, että sinä et voi olla todistaja, koska et osaa, koska sinulla ei ole tarpeeksi syviä kokemuksia, koska et ole kelvollinen todistaja, koska nyt ei ole sopiva tilaisuus? Muista, että vihollinen on valehtelija, joka on lopullisesti kohdannut voittajansa pääsiäisaamun kirkkaassa auringossa. Pääsiäisillan vieras, joka tulee ovien ollessa lukittuna, puhaltaa tänäänkin meidän päällemme ja sanoo "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät. Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt." (Joh. 21:21-23.)

 

Tänäänkin saamme uskoa tuohon anteeksiantamukseen ja luottaa täydestä sydämestä apostoli Paavalin sanoihin: ”Jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut ” (Room. 10:9).

 

Veikko Vuohijoki