Kynttilänpäivänä

2.2.2018

Jeesus ympärileikattiin kahdeksan päivän ikäisenä, kuten Mooseksen laki vaati ja hänelle annettiin nimi Jeesus. Puhdistuspäivänä, joka oli neljäskymmenes päivä, vanhemmat veivät hänet Jerusalemiin asettaakseen hänet Herran eteen, niin kuin lain mukaan tuli tehdä.

Se sanoo: Jokainen miehenpuoli, joka avaa äidinkohdun, luettakoon Herralle pyhitetyksi ( Luuk. 2:23). Myös Mooseksen lain mukainen uhri piti toimittaa.

Pyhän Hengen vaikutuksesta pyhäkköön tuli myös hurskas ja jumalinen mies Simeon. Pyhä Henki oli ilmoittanut hänelle, ettei hän näe kuolemaa, ennen kuin on nähnyt Herran Voidellun. Kun siis vanhemmat toivat lapsen sisälle, Simeon otti lapsen syliinsä ja kiitti Jumalaa sanoen: Herra, nyt sinä lasket palvelijasi rauhaan menemään, sanasi mukaan; sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi, jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä, valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille ( Luuk. 2:29-32).

Rakas veljeni ja sisareni. Näinhän meillekin on käynyt, kun olemme tulleet Herran pyhäkköön eli kristittyjen kokoukseen veisaamaan, rukoilemaan ja kuulemaan Jumalan sanaa. Vaikka emme olekaan nähneet Jeesus-lasta luonnollisilla silmillä, niin hengen silmillä olemme kuitenkin saaneet katsella häntä. Pyhän Hengen valkeudessa saarnattu sana on kirkastanut meille Jumalan armoa ja Jumalan sana on vakuuttanut meille, että olemme Jumalan lapsia, että meidän syntimme on anteeksiannettu ja mekin saamme aikanamme mennä Jumalan lasten iloon taivaaseen.

Vanha Simeon uskoi, että tämä lapsi on pantu lankeemukseksi ja nousemukseksi monelle ja merkiksi, jota vastaan sanotaan ( Luuk: 2:34 ). Sinulle ja minulle, jotka uskomme Simeonin lailla, hänet on pantu nousemukseksi. Pitäkäämme aina siitä kiinni, nimittäin uskosta tähän lapseen, niin me kerran, monet meistä ehkä piankin, pääsemme pois täältä kiusausten ja tuskien maasta Jumalan lasten rauhaan ja lepoon.

Olli Puolakka