Jeesus herättää uskon

18.1.2018 klo 12:00

Markuksen evankeliumissa kerrotaan Jeesuksen vierailusta opetuslastensa Simon Pietarin ja hänen veljensä Andreaan kodissa (Mark. 1:29-31). Siellä hän paransi Simonin anopin, joka oli sairaana. Kun Jeesus oli koskettanut Simonin anopin kättä, kuume lähti hänestä. Välittömästi sen jälkeen hän palveli heitä.

Simonin anoppi sai samalla kerralla sekä luonnollisen että hengellisen terveyden. Heti kun Jeesus oli koskettanut hänen kättänsä, tapahtui tämä kaksinkertainen ihme. Kuume katosi ja elävä usko syttyi hänen sydämessään. Uskon voimasta kertoo hänen valmiutensa palvella heti lähimmäisiään, taivaallisia vieraitaan.

Jumala on uskon alkaja ja täyttäjä. Me ihmiset emme voi antaa toiselle uskoa – vaikka sitä usein niin hartaasti toivoisimme. Se on kokonaan Jumalan armotyötä jokaisen ihmisen suhteen.  Meidän osuutemme on siinä, että voimme kylvää Jumalan sanan siemeniä ihmissydämille. Sitä työtä saamme kaikki tehdä rukouksen kanssa, että sanan siemenet löytäisivät otollista peltomaata. Emme koskaan voi tietää, kenen sydämessä siemenet alkavat itää ja kasvaa. Emme voi tietää, ketä Jeesus seuraavaksi tahtoo koskettaa. Siksi Jumalan valtakunnan työtä pitää tehdä uskossa ja toivossa.  Paavali kirjoittaa: Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.” (1. Kor.3:6)

Aika ajoin saamme mekin nähdä näitä ihmeitä, kun Jeesus on koskettanut jotakin ihmistä. Kun sana on saanut tehdä tehtävänsä, ihmisestä on ensin tullut suuri syntinen Jumalan edessä. Tällaisille autuutta kaipaaville armonkerjäläisille julistetaan Jumalan valtakunnassa ihana evankeliumi, että saat uskoa kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.  Evankeliumin sanan kautta Jeesus herättää uskon ja antaa uuden elämän. Silloin sydämet täytetään ilolla ja kiitollisuudella.

 

Eero Nieminen