Jumalan huolenpito

21.9.2017

“Minä olen kurja ja köyhä, mutta Herra pitää minusta huolen. Sinä olet minun apuni ja pelastajani; minun Jumalani, älä viivy.” Ps. 40:17

Olimme viime toukokuussa Jorma Halmeen kanssa matkalla Rovaniemeltä kohti Utsjokea varsin uudella käyttöömme lainatulla autolla. Oli tarkoitus pitää Utsjoella seurat ja jatkaa sieltä Murmanskin seudulle. Matka sujui hyvin, kunnes kuljettajamme sanoi, että nyt syttyi varoitusvalo. Moottorissa oli jotain vialla. Auto ajettiin tien sivuun ja kuljettaja soitti korjaamolle. Autossa oli vakuutus, joka periaatteessa takaa matkan jatkumisen vaikka toisella autolla. Niinpä odottelimme uutta autoa, joka tuotiinkin melko pian. Kyselimme, voiko sillä autolla mennä Venäjälle. Vastaus oli ehdoton ei. Näytti siltä, että kaikki Venäjän puolelle luvatut seurat jäisivät pitämättä. Lähdimme kuitenkin ajamaan kohti Utsjokea. Autossa vallitsi kurja ja köyhä tunnelma. Pohdimme eri vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia. Vähän ennen Inaria tulkkimme sanoi, että nyt olisi syytä rukoilla. Yhdyimme rukoukseen ja kun ajelimme Inarinjärven rantoja, Jorma muisti, että eräällä lahtelaisella ystävällä on mökki sielläpäin. Ehkä hän tietäisi jonkun, jolta voisi saada auton lainaksi.

Jorma soitti ystävälleen ja kuuli, että hänellä on auto Ivalon lentokentällä. Sillä voisi jatkaa Venäjälle. Tuntui helpottavalta. Ehkä Herra sittenkin halusi, että pääsemme jatkamaan matkaa.  Edessä rajalla oli vielä joitakin mutkia papereiden kanssa. Tullissa istuimme odotushuoneessa aika kauan odottamassa auton omistajan passinnumeroa. Tullimies oli sulkeutunut omaan koppiinsa, mutta jonkin ajan kuluttua hän tuli sieltä, heilautti papereitaan ja sanoi: Menkää nyt sitten. Ilon hetki. Herra halusi sittenkin meidät Venäjälle.

Kun katselin päivän aihetta, Jumalan huolenpito, tuli mieleen tämä matkamme, ja kun vielä löysin Psalmista 40:17 sanat: “Minä olen kurja ja köyhä, mutta Herra pitää minusta huolen. Sinä olet minun apuni ja pelastajani; minun Jumalani, älä viivy.”

Herra toimii oman suunnitelmansa ja aikansa mukaan. Välillä tuntuu, että Herra viipyy. Välillä tulee mieleen psalmin 8:4 sanat: ”mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmislapsi, että pidät hänestä huolen?” Miten minä kurja ja köyhä voin pyytää taivaalliselta Isältä apua pieniin huoliini? Varmasti onkin niin, että Herra haluaa auttaa erityisesti kurjia ja köyhiä, jotka eivät tule toimeen ilman Häntä.

Ystäväni. Voimme turvata Jumalan, Isämme, turvalliseen huolenpitoon. Herran apostoli Pietari (1.Piet.5-7) suorastaan käskee meitä jokaista: "Heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen.” Herrahan sanoo Jes. 43:1: “Älä pelkää. Minä olen sinut lunastanut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut, Sinä olet minun” ja Jes. 54:10: ”Vuoret väistykööt ja kukkulat horjukoot, mutta minun armoni ei sinusta väisty, eikä minun rauhanliittoni horju, sanoo Herra, sinun armahtajasi.”

Turvallista elämää armahdettuna!

toivoo Veikko Vuohijoki