Rakkauden laki

20.7.2017

Eräs rikas mies juoksi Jeesuksen luo, polvistui hänen eteensä kysyen häneltä: ”Hyvä opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?”( Mark 10:17) Hyvä kysymys. Se koskee meitä jokaista. Tätä kysymystä miettii varmaankin lähes jokainen ihminen joskus elämänsä varrella.  Onko elämää kuoleman jälkeen? Jos on, niin missä minä sen vietän? Miten pääsisin taivaaseen?

Moni herännyt alkaa parantaa elämäänsä eli yrittää omilla teoillaan ansaita autuutta. Ehkä tämäkin evankeliumitekstin kysyjä ajatteli, että hän alkaa uhrata jotakin toisten hyväksi. Hän ei kuitenkaan tuntenut rikkoneensa lakia. Sitä hän oli omasta mielestään noudattanut nuoruudesta lähtien. 

Näin moni ajattelee tänäkin päivänä. En ole tehnyt kenellekään pahaa. Jos nyt vähän jotakin pahaa olen puhunut tai muuta semmoista, niin sitähän tekevät kaikki ihmiset.

Sinä sokea ystäväni. Jeesus rakastaa sinua. Siksi hän haluaa riisua sinulta kaikki väärät autuuden perustukset, kaikki omat työt. Ne tulevat turmeltuneesta lihasta ja ovat vain syntiä Jumalan edessä.

Jeesus sanoo sinulle niin kuin hän sanoi rikkaalle miehelle: ”Yksi sinulta puuttuu: mene ja myy kaikki, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua”.

Näin on jokaisen meidän kohdallamme. Luovu kaikesta omasta vanhurskaudesta ja pyhyydestä ja heittäydy vain armon varaan.  Jeesus on täyttänyt koko lain meidän puolestamme, hän on maksanut meidän kymmenen tuhannen talentin.velan viimeistä ropoa myöten. Kun tämän uskot nyt ja elämäsi viime hetkellä, perit iankaikkisen elämän.

Olli Puolakka