Pyhän Hengen voima

1.6.2017

​Suo, Herra, sama Henki meille/ kuin annoit kerran apostoleille. Näin alkaa virsi 168, jota olemme usein seuroissa ja saarnamatkoilla veisanneet. Sen seitsemässä säkeistössä rukoillaan ja pyydetään Pyhän Hengen voimaa ja työntekijöitä Herran viinimäkeen.

Onko Pyhä Henki yhä tänä päivänä yhtä voimakas kuin silloin, kun opetuslapset ja apostolit sen näkyvällä tavalla helluntaipäivänä saivat, niin kuin Raamattu siitä meille kertoo: ”Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla. Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niin kuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko sen huoneen, jossa he istuivat.Ja he näkivät ikään kuin tulisia kieliä ja asettuivat heidän itsekunkin päälle. Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.” (Ap.t.2:1-4) Uskon, että Henki on edelleen sama antamaan voimaa myös tämän päivän ”apostoleille” Eivätkä sellaisia apostoleita ole vain sananpalvelijat, vaan jokainen uskova kristitty, niin kuin apostoli Pietari todistaa: ”Mutta te olette ’valittu suku, kuninkaallinen papisto, pyhä heimo, omaisuuskansa, julistaaksenne sen jaloja tekoja’, joka on pimeydestä kutsunut teidät ihmeelliseen valkeuteensa” (1. Piet.2:9)

Ja sen tähden, rakas lukija, älä epäile, ettei Sinulla olisi Pyhän Hengen voimaa, jos ja kun Sinun esim. täytyy todistaa uskostasi tai ehkä on mieluummin sanottava ”kun saat todistaa”. Pyhä Henki antaa ajatuksia, sanoja ja puhetta juuri silloin, kun tarvitaan, Minä uskon, että hyvin monella tämänkin ”Sanan lähteellä” –palstan lukijalla on siitä omakohtaisia kokemuksia.

Pyhä Henki myös ohjaa, johtaa ja varjelee meitä Elämän tien kulkijoita. Henki on meidän kanssamme. Mehän uskomme, että Pyhä Henki on ottanut asuinsijan meidän sydämessämme ja on sen vuoksi aina meitä tukemassa ja auttamassa. Vapahtajamme, Herra Jeesus Kristus, on itse sanonut; ”Jos te minua rakastatte, te pidätte minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, Totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on oleva teissä”. (Joh.14:15-17)

Ja edellä toistettuun Pyhän Kirjan sanaan luottaen voimme rukoillen veisata: ”Suo, että avun Siion saisi/ uhrisi väkevästä voimasta,/ se voima kansat vapahtaisi/ ja päästäisi ne valheen vallasta./ Oi saavu, Herra, itse auttamaan,/ Henkesi tulta heitä päälle maan. (vk. 168.5)

Kalervo Karevaara