Jeesus kiusausten voittaja. Ensimmäisenä paastonajan sunnuntaina.

2.3.2017

 

Me kristityt joudumme elämässämme usein sielunvihollisen ahdistamaksi ja koemme sisällämme monia kiusauksia. Me saamme kuitenkin nousta vihollista vastaan niillä sota-aseilla, joita Vapahtajamme käytti silloin, kun kiusaaja häntä ahdisti erämaassa.

Sitten Henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi. Ja kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, tuli hänen lopulta nälkä. Silloin kiusaaja tuli hänen luoksensa ja sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi”. Mutta hän vastasi ja sanoi: ”Kirjoitettu on: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee’.” 

Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: ”Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ’He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’.” Jeesus sanoi hänelle: ”Taas on kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’.”  Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi hänelle: ”Tämän kaiken minä annan sinulle, jos lankeat maahan ja kumarrat minua”. Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Mene pois, saatana; sillä kirjoitettu on: ’Herraa, sinun Jumalaasi, pitää sinun kumartaman ja häntä ainoata palveleman’.”  Matt.4:1-10

Jeesus vastasi kiusaajalle Jumalan pyhällä sanalla ja me saamme käyttää samaa sota-asetta omassa taistelussamme Paavalin kehotuksen mukaan.

Sen tähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä. Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska, ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille. Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet, ja ottakaa vastaan pelastuksen kypärä ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Ef.6:13-16.

Raamattu on meille suuri lahja ja aarre, josta voimme löytää itsellemme neuvoja, apua ja lohdutusta uskon taisteluumme. Ennen kaikkea se kirkastaa meille Kristusta ja hänen sovintotyötään. Lupauksensa mukaan Hän on kanssamme joka päivä maailman loppuun asti.

Heprealaiskirjeen kirjoittaja vahvistaa tämän näillä sanoilla:

Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan. Hepr.4:15-16

Kun omistamme tämän opetuksen itsellemme, tulee meistäkin kiusausten voittajia. Ei omalla voimallamme, taidollamme ja viisaudellamme, vaan Kristuksen voimalla – uskon kautta. Murheen päivä muuttuu ilon ja kiitoksen päiväksi.  Saamme silloin kokea rauhaa ja iloa sydämessämme. Suru, tuska ja ahdistus muuttuvat iloksi ja sisällämme alkavat soida kiitosvirren sävelet.

Taistelussa katse nosta
Herraan uskon alkajaan.
Kiusausten ahdingosta
Jeesus nostaa armollaan.

Virsi 405:4

Matti Ihalainen