Rakkauden kaksoiskäsky

7.10.2023

"Älkää rakastako maailmaa, älkää sitä, mikä maailmassa on. Jos joku rakastaa maailmaa, Isän rakkaudella ei ole hänessä sijaa. Sillä mitä kaikkea maailmassa onkin, ruumiin halut, lihan himo, silmien pyyteet ja mahtaileva elämä, se kaikki on maailmasta, ei Isästä. Ja maailma himoineen katoaa, mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iäti." (1. Joh.2:15-17)

Yllä oleva ensi sunnuntain epistolateksti asettaa vastakkain rakkauden Jumalaan ja toisaalta rakkauden tämän maailman nautinnolliseen elämään lihasta lähtevine himoineen ja haluineen. Tekstiä seuraavassa jakeessa Johannes kirjoittaa, että on viimeinen aika ja monta antikristusta on syntynyt jo hänen aikanaan. Tätä suuremmalla syyllä voimme sanoa samaa nyt parituhatta vuotta myöhemmin.

Tämän päivän moniarvoinen ja lähes rajatonta vapaamielisyyttä syleilevä yhteiskuntamme on vieraantunut järjestelmällisen antikristillisen työn tuloksena hämmästyttävän nopeasti ja huomaamattomasti Raamatun Jumalasta ja hänen ikuisesta sanastaan. Yhä useammat lapset ja nuoret joutuvat kohtaamaan ankaran maailman ilman äidin ja isän kosketusta, heidän turvallista syliään ja rukouksen tuomaa siunausta, puhumattakaan Jumalan sanan mukaisesta ohjauksesta. Tekstissä mainittu maailman ja synnin rakkaus on keskeisenä syynä siihen, että vain harvat tarvitsevat tätä mittaamattoman arvokasta aarretta, joka annetaan sen vastaan ottajille täysin ilmaiseksi, Jumalan lahjana. 

Parin sukupolven aikana on jo unohdettu, kuinka Jumala on siunannut ja varjellut kansaamme vaikeinakin aikoina kuin kukkaa kämmenellään. Valitettavasti ympäröivän maailman muutokset saavat otetta usein myös meistä Kristukseen uskovistakin. Kristittyinäkään emme voi fariseusten tavoin ulkoistaa tätä kysymystä vain uskosta osattomille, vaan meidän kaikkien on syytä tutkia itseämme Jumalan sanan peilin edessä ja rukoilla kaikkivaltiaan Jumalan apua, että hän antaisi meille kaikille, koko Suomen kansalle, uuden heräämisen ajan. Uskon ja rakkauden ajan. Samanaikaisesti meidän tulee uskoa, että heikkouksistamme huolimatta saamme olla Voittajan puolella, koska meidän rakas Herramme Jeesus Kristus on murskannut sielunvihollisen voiman Golgatan ristillä ja on kuoleman kukistajana mennyt valmistamaan meille ihanan asuinsijan taivaan kodissa.

Mestarimme opettaa meitä rakastamaan lähimmäisiämme niin paljon, ettemme kulje sielun haavoja saaneen ja taakkojen alla väsyvän ihmisen ohi, vaan pysähdymme auttamaan tällaista lähimmäistämme uuteen elämään. Näin tekivät Paavali ja Silas rohkaistessaan itsetuhoajatuksissa ollutta vanginvartijaa. Epätoivoiseen kysymykseen siitä, miten hän voisi pelastua he antoivat lyhyen vastauksen: ”Usko Herraan Jeesukseen niin pelastut, sinä ja sinun perhekuntasi” (Ap.16:31). Sinäkin, tämän päivän paineissa ja kiusauksissa elävä nuori tai vanhempi ystävä, saat tarttua lujasti tähän pelastavaan sanaan ja tiedä, että myös sinua rakastetaan ja puolestasi rukoillaan. 

Raamattu kertoo, miten Pyhä Henki täytti Jeesuksen riemulla, ja hän sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä, että olet salannut tämän järkeviltä ja viisailta mutta olet ilmoittanut sen lapsenmielisille. Näin, Isä, olet hyväksi nähnyt" (Luuk.10:21). Olemme saaneet Luojalta järjen ja viisauden ajallisen elämämme tarpeita varten. Jeesuksen antaman rauhan ja pelastuksen saamme ja säilytämme, kun otamme Pyhän Hengen valmistamalla, lapsenmielisellä, uskolla vastaan joka päivä Jumalan tarjoaman armon Jeesuksessa Kristuksessa. Se on todellista viisautta ja ikuisesti kestävää rauhaa. Tätä rauhaa saat, ystäväni, tuntea sydämessäsi tänäänkin, kun uskot vapauttavan ja lohduttavan evankeliumin sanan: ”Sinun kaikki syntisi, epäonnistumisesi ja epäilysi on annettu anteeksi Jeesuksen pyhässä nimessä ja hänen kalliissa sovintoveressään.” Tämä kristallinkirkas armon virta vuotaa joka hetki Jumalan ja Karitsan istuimelta puhdistaen Jeesuksen uskossa olevan Jumalan lapsen sydämen ja omantunnon arkena ja pyhänä.

Sakari Siltala