Ylösnousseen todistajia

15.4.2023 klo 06:00

Olemme viettäneet pääsiäisjuhlaa ja olemme saaneet muistella kalliin Vapahtajamme tekemää lunastustyötä ihmiskunnan puolesta. Yksikään ihminen ei olisi voinut sovittaa ihmiskunnan syntejä. Sovitus vaati sen, että Jumalan Poika tuli ihmisten kaltaiseksi ja teki suuressa rakkaudessaan vapaaehtoisesti sen mitä meidän pelastukseksemme tarvittiin. 

Ensimmäisen pääsiäisenjälkeisen sunnuntain aihe on Ylösnousseen todistajia. Evankeliumitekstit kertovat siitä, kuinka Jeesus ilmestyi ylösnousemisensa jälkeen opetuslapsilleen. Opetuslapset olivat lukittujen ovien takana, koska pelkäsivät juutalaisia. Jeesus ilmestyi sinne, mikä yllätti heidät. Jeesuksen tuoma sanoma oli lyhyt mutta vaikuttava: ”Rauha teille!” Tästä tervehdyksestä on usein sanottu, että se tarkoittaa samaa kuin ”synnit anteeksi”. Tätä rauhan sanomaa kristityt ovat vieneet mukanaan, kun ovat levittäneet evankeliumia noudattamalla Jeesuksen antamaa lähetyskäskyä: ”Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää”.

Me tämän päivän kristityt saamme nyt olla ylösnousseen todistajia. Meidän vuoromme on nyt kertoa Jumalan armosta syntisiä ihmisiä kohtaan. Meidän vuoromme on viedä rauhan sanomaa eteenpäin rauhattomassa maailmassa. Saamme kertoa, kuinka ylösnoussut Vapahtaja elää vieläkin. Miten meidän tulisi sitä tehdä? Martti Lutherin opetuksen mukaan evankeliumin levittämisessä ”pois suljetaan kaikki, jotka saarnaavat ihmisoppia, sillä Jeesuksen Kristuksen lähetti on vain se, joka toimittaa mitä Kristus on käskenyt. Jos hän saarnaa toisin, hän ei ole Kristuksen lähetti, älköön siis häntä kuultako. Mutta jos hän tekee Kristuksen käskyn mukaan, niin se on samaa, kuin kuulisit itse läsnä olevaa Kristusta”.

Kuinka me voimme olla Ylösnousseen todistajia, kun tunnemme usein, että olemme heikot ja monella tavalla puuttuvaiset? Joskus epäilemme niin kuin Tuomas. Haluaisin rohkaista itseäni ja toisia muistuttamalla itsensä Jeesuksen lupauksesta: ”Minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”. Muistakaamme, että vaikka viestinviejä ehkä tuntee itsensä huonoksi todistajaksi, sanoma on hyvä. Tämä sanoma kertoo kaikille ihmisille, että Jeesus Kristus on kärsinyt puolestamme synnin rangaistuksen ja on ylösnoussut kuoleman vallan voittajana. Kun katuvina ja uskovina turvaamme Hänen sovitustyöhönsä, saamme syntimme anteeksi ja saamme omistaa Kristuksen vanhurskauden omaksemme. Jumalan lapsina saamme nauttia sellaista rauhaa, jota maailma ei voi antaa. Saamme olla joka päivä tämän rauhan armollisessa suojassa. 

Jeesus, pyhän nimes tähden,

vuoksi kalliin veresi

valtakuntas työhön lähden,

apuun lähimmäisteni.

Kerron heille armostasi,

rakkautes työtä teen.

Kärsivien taakkaa kannan,

kuivaan tuskan kyyneleen.

(Virsi 440:4)

 

Esko Rytkönen