Jumalan rakkauden uhritie

13.2.2021

”Käykäämme nyt Jerusalemiin ja yhdessä paastotkaamme ja Jeesusta kärsimystiellänsä nyt nöyrästi seuratkaamme.

Käykäämme nyt Jerusalemiin, kun henkensä Kristus antaa.
Hän, Karitsa, kaikkein puolesta saa tuomion yksin kantaa.”  VK 54:1,3

Laskiaissunnuntaista alkaa paastonaika. Saamme lähteä seuraamaan Vapahtajamme vaellusta Jerusalemiin, kohti kärsimystä ja kuolemaa. Jumalan Sana avaa meidän silmämme näkemään Kristuksen kaikkein suurimmassa kirkkaudessa ja kunniassa Golgatan keskimmäisellä ristillä.

Profeetta Jesaja kuvaa kuitenkin kärsivää Vapahtajaa: ”Me näimme hänet, vaan ei ollut hänellä sitä muotoa ja kauneutta, joka meille olisi kelvannut. Hän oli kaikkien ylönkatsottava ja kaikkein halvin, kipua ja sairautta täynnä. Hän oli niin ylönkatsottu, ettei kenkään kehdannut katsoa hänen päällensä, sen tähden emme häntä minäkään pitäneet.” (Jes. 53:2-3 Biblia)

Saamme tuntea arkisen vaelluksemme aikana, että olemme usein kaukana oikeista kristityn valvomapaikoista, emmekä näe ja tunne, miksi Hän kärsii.

Jesaja jatkaa: ”Totisesti hän kantoi meidän sairautemme, ja meidän kipumme hän sälytti päällensä; mutta me pidimme hänet Jumalalta rangaistuna, piestynä ja vaivattuna. Vaan hän on haavoitettu meidän pahain tekoimme tähden, ja meidän synteimme tähden on hän hosuttu. Rangaistus on hänen päällänsä, että meillä rauha olisi, ja hänen haavainsa kautta olemme me parannetut.” (Jes. 53:4-5)

Jesaja puhuu väärästä ja oikeasta paastosta profetiansa 58. luvussa. ”Eikö tämä ole paasto, johon minä mielistyn: että avaatte vääryyden siteet, irrotatte ikeen nuorat, ja päästätte sorretut vapaiksi, että särjette kaikki ikeet? Eikö tämä: että taitat leipäsi isoavalle ja viet kurjat kulkijat huoneeseesi, kun näet alastoman, vaatetat hänet etkä kätkeydy siltä, joka on omaa lihaasi? Silloin sinun valkeutesi puhkeaa esiin kuin aamurusko, ja haavasi kasvavat nopeasti umpeen, sinun vanhurskautesi käy sinun edelläsi, ja Jumalan kunnia seuraa suojanasi.” (Jes. 58:6-8)

Martti Lutherin kootuista teoksista löytyy erityisesti paastonajalle sopivaksi lukemiseksi hänen teoksensa Ahtisaarnoja, perinpohjaisia ja jaloja selityksiä Herramme, Wapahtajamme Jeesuksen Kristuksen Piina- ja Kärsimys-Historiasta. Vanhassa vuonna 1900 painetussa teoksessa on 15 kärsimysajan saarnaa ja kaksi saarnaa Herran pyhästä ehtoollisesta. Saakoon Jumala siunata meitä ja johdattaa meidät vanhemmat ja nuoremmat lukemaan ja seuraamaan Vapahtajaa uskonpuhdistajan julistaman Sanan johdatuksella Jerusalemiin tänäkin pääsiäisen aikana. 

Jorma Halme