Etsikkoaikoja

13.8.2020

Etsikkoajat ovat Jumalan antamia aikoja, jolloin hän erityisesti antaa sanansa kaikua elävänä kansojen keskuudessa. Silloin Jumala kutsuu ja herättää, hoitaa ja parantaa. Ja sana myös varoittaa: Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne (Hepr.3:15).

Jumala oli valinnut Israelin kansan omaksi kansakseen. Kuitenkin se luopui usein Jumalan tahdosta ja alkoi palvella epäjumalia. Tällaisina aikoina Jumala herätti kansan keskuudesta profeettoja, jotka vakavasti kehottivat heitä palaamaan isien Jumalan tykö. Nämä parannussaarnat olivat Jumalan rakkautta, ne olivat Israelin kansan etsikkoaikoja. 

Kaikki profeetat he loppujen lopuksi tappoivat. Ei ihme, että Jeesus puhkesi itkuun, kun hän katseli Jerusalemin kaupunkia ja ajatteli heimoveljiään. Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu. Sillä sinulle tulevat ne päivät, jolloin sinun vihollisesi sinut vallilla saartavat ja piirittävät sinut ja ahdistavat sinua joka puolelta; ja he kukistavat sinut maan tasalle ja surmaavat lapsesi, jotka sinussa ovat, eivätkä jätä sinuun kiveä kiven päälle, sentähden ettet etsikkoaikaasi tuntenut (Luuk. 19:42-44).

Rakas matkaystävä! Tänään meillä on suuri syy kiittää Jumalaa, kun saamme elää Suomessa tällaisena etsikkoaikana. Jumalan elävä sana on kutsunut meitä Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen yhteyteen. Voimme jatkuvasti tuntea, kuinka Herra meitä hoitaa sanallaan seurakunnassaan. Olemme armohoidossa hänen ominaan, matkalla Jumalan luokse.

On toteutunut profeetan sana: Otollisena ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut. Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä (Jes. 49:8).

 

Eero Nieminen