Kasteen lahja

4.1.2018

Jeesus sanoo: Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen (Mark. 16:16). Kaste on uskonelämämme perusta. Kaste on Pyhä sakramentti, jossa yhdistyy Jumalan Sana ja vesi. Kasteen ytimenä on syntien anteeksianto, vapautus paholaisen ja kuoleman vallasta sekä lupaus iankaikkisesta elämästä kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset. 

Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman (Room. 6:3-4). Iso katekismus opettaa näin: ”Kasteessa meidät upotetaan veteen niin, että se peittää meidät kokonaan, ja sitten meidät nostetaan sieltä ylös. Nämä kaksi tilaa, veden alle uppoaminen ja sieltä ylösnouseminen, osoittavat, mitä kasteessa tapahtuu ja mitä se vaikuttaa. Juuri siinä vanha ihminen surmataan ja sen jälkeen nousee ylös uusi ihminen. Näiden kahden tapahtuman on jatkuttava meissä läpi koko elämämme. Eihän kristillinen elämä oikeastaan mitään muuta olekaan kuin yhtä jokapäiväistä kastetta, joka on kerran alkanut ja jatkuu alati.” 

Mutta kun Jumalan, meidän vapahtajamme, hyvyys ja ihmisrakkaus ilmestyi, pelasti hän meidät, ei vanhurskaudessa tekemiemme tekojen ansiosta, vaan laupeutensa mukaan uudestisyntymisen peson ja Pyhän Hengen uudistuksen kautta (Tiit. 3:4-5). Paavalikin liittää toisiinsa uudestisyntymisen peson (nykykielessä peso tarkoittaa pesua) ja Pyhän Hengen uudistuksen. Näin olemme kasteessa pestyt puhtaaksi synneistämme, emme omasta ansiostamme vaan Jumalan armosta.

Kaste on luonteeltaan lahja, jossa me olemme kohtalonyhteydessä Kristukseen. Lahjan vastaanottamiseen ei tarvita ihmisen puolelta minkäänlaista vastalahjaa. Se on siis täydellisesti Jumalan teko, vailla mitään ihmisen omaa osuutta.

Luther opettaa, että kristitty voi myös menettää saamansa Pyhän Hengen, joutua hengelliseen kuolemaan ja joutua epäuskon tilaan. Mutta Jumalan puolelta on ovi auki ja ihmisellä on aina avoin tie palata kasteen armoliittoon. Voimme luottaa siihen, että Jumalan tekemä liitto on pätevä ja pysyvä. Olihan tuhlaajapoikakin isänsä poika myös vieraalla maalla ollessaan, jota isä odotti kotiin. Samoin Jumala odottaa kaikkia kastettuja tuhlaajalapsiaan kotiin tänäänkin.

Timo Laine